2.7

Niko: På väg mot stjärnorna

Den lilla renpojken Niko vill mest av allt i hela världen kunna flyga precis som sin riktiga pappa, en av de coola renarna som tillhör Tomtens legendariska flygande kår. Niko har aldrig träffat sin riktiga pappa och ingen tror på hans historier om honom heller. Men efter en vargattack på Nikos hem ger han sig ut genom isande snöstorm och farlig terräng på det farliga uppdraget att hitta sin riktiga pappa. Med på sin resa har han sin vän och låtsaspappa Julius ? en klumpig flygande ekorre. De får också sällskap av den tjusiga och sjungande vesslan Wilma som hittar till Tomtens hem.

Originaltitel Niko: Lentäjän poika
Alternativ titel Niko & The Way to the Stars, The Way to the Stars, The Flight Before Christmas
Regissör Michael Hegner, Kari Juusonen
Manus Hannu Tuomainen, Marteinn Thorisson
Genre Animerad, Äventyr, Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Hannu-Pekka Björkman (röst), Kari Hietalahti (röst), Veikko Honkanen (röst), Vuokko Hovatta (röst), Olli Jantunen (röst), Aarre Karén (röst), Risto Kaskilahti (röst), Elina Knihtilä (röst), Tommi Korpela (röst), Jussi Lampi (röst), Minttu Mustakallio (rös

larox
2013-03-17
så fin och symbolisk! Kampen om de goda och de onda, de starka och de svaga. En äkta barnfilm
Noseman2005
2011-12-30
Den lider av lillebrorssyndrom och man ser t.ex. tydliga spår av Ice Age i den, men det är en fartfylld historia som underhåller hela vägen. Klart godkänd!
Strömming
2010-12-26
Storyn är förutsägbar och ganska tunn, men de lyckas ändå få fram charm, hjärta och det där lilla extra som bara funkar. Den är inte sliskigt sentimental (vilket den hade varit om den gjorts i USA) och underskattar inte sin publik. Älskar karaktärerna (framför allt Niko, som jag har sagt tidigare påminner lite om Lillefot i Bluths "Landet för längesedan"). Animationen är inte häpnadsväckande men väl godkänd, Finland kan göra animerad film. Miljöerna är fina med bra färgkombinationer och snygga flyg o åk-scener. Musiken ska vi inte glömma heller, den är fantastisk. Dock känns den lite tunn på vissa ställen, men helt klart en julfilm som även går hem hos en 24-åring som jag!! Nära en 4:a men det blir en 3:a istället!!!
Strömming
2010-12-23
Den här vill jag gärna se mer av, har bara sett en bit ur filmen! Nu är Finland bättre än Sverige på animerad film! Niko påminner lite om Lillefot i "Landet för längesedan", iallafall på ansiktet!
LisaEdvinsson
2010-10-20
Precis, den påminner lite om Lejonkungen men annars en mycket bra barnfilm vid vintertid.
Apelsinjuice
2010-02-03
En av de absolut sämsta barnfilmer jag sett. Den åker ner i soporna DIREKT! Usch!
Wikor
2010-02-03
Så äckligt sockervaddssöt att den klibbar fast i hela ansiktet och blir nästan omöjlig att torka av sig. Sitter fortfarande med kräkpåsen i ena handen och ett grovkornigt sandpapper i andra handen, med vilket jag frenetiskt råkar sarga mitt ansikte i desperationen av att bli av med sörjan...
asasae
2010-01-11
En helt klart söt film, som förstås får en att tänka på Rudolf med röda mulen....
faith86
2009-12-27
Not too bad! Trevlig film. Fast vissa Lejon Kungen flashbacks fick jag.
beatrs_
2009-10-10