3.6

Nikita

Efter ett rån döms den unga Nikita för mord på tre poliser till livstids fängelse. Men efter några år får hon en chans. Underrättelsetjänsten behöver en kvinnlig mördare. Officiellt död av en överdos utbildas hon i statens tjänst och släpps ut.

Originaltitel Nikita
Alternativ titel La Femme Nikita
Regissör Luc Besson
Manus Luc Besson
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Anne Parillaud, Tcheky Karyo, Jean-Hugues Anglade, Jean Reno, Jeanne Moreau, Marc Duret, Patrick Fontana, Alain Lathière

Sheepy
2023-06-17
Nikita är en väldigt snygg men något platt actionfilm. Anne Parillaud gör rollen som Nikita bra, men med tanke på att så lite berättas om hennes bakgrund är det ändå svårt att känna något för karaktären. Detsamma gäller för dem som avrättas. Den enda karaktären som man lyckas känna någon sympati för är hennes ovetande pojkvän Marco (Jean-Hugues Anglade). Tyvärr har hans roll ingen koppling till grundhandlingen och finns mest med som distraktion och ett sätt att höja spänningen.
Starkbröl
2021-09-04
En nästan perfekt actionfilm i sin genre, några enstaka tveksamma delar i handlingen stör inte så mycket. En ganska enkel historia som görs mycket bättre än den är genom tight kameraarbete och trovärdigt skådespel. Musiken är tyvärr inte så funktionell, Serra har gjort bättre. Jag har aldrig sett filmen tidigare, men många andra Besson-verk, och det är intressant att jämföra med Leon och Det femte elementet, som båda innehåller en hel del som återanvänts från denna film.
myslas
2017-07-29
Det ska förstås till Luc Besson för att göra en actionfilm utan särskilt mycket action. Det är lite utav en blandat kompott han bjuder på här. Vissa scener är utmärkta medan andra känns som ren utfyllnad. Parillaud imponerar hur som helst och Jean Reno är skitcool i en biroll. Bra film men Besson har gjort bättre än så här.
jlam
2017-01-19
Krypskyttet i badrummet är en klassiker men Besson har gjort bättre actionfilmer. Blandningen av mördartemat och den franskt glåmiga vardagligheten funkar ganska bra.
RustyFilm
2016-12-10
Hade nog alldeles för stora förväntningar på det här. Nej, det här är inte den stor-film jag trodde det var. Vet inte riktigt vad det är som saknas med det känns helt charmlöst (mer amerikanskt än franskt).
2016-10-02
Fransk film när den är som allra bäst! Väldigt spännande, välgjort och välspelat!
erosagape
2016-01-10
Vilken film! Så himla läckert gjord. Slutscenen pricken över i:t. Jag var så fascinerad att jag efteråt frågade bisittaren om det alls varit någon filmmusik, vilket är ett av mina toppkriterier.
Brouhaha
2015-03-27
Intressant att se Parillaud gå från att gestalta en utav de vidrigaste karaktärerna i filmhistorian till någon man sympatiserar med. En mycket bra actionrulle med gott om fransmän.
MaxMackan
2015-02-23
Solid och cool film.
2014-11-02
En mycket välgjord och spännande historia med ett obehagligt påträngande men realistiskt återgivet våld. 3+