2.6

Nighthawks

Två patrullerande poliser förflyttas till en specialenhet som försöker få fast en hänsynslös internationell terrorist.

Originaltitel Nighthawks
Regissör Bruce Malmuth
Manus David Shaber
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Rutger Hauer, Sylvester Stallone, Billy Dee Williams, Lindsay Wagner, Persis Khambatta, Nigel Davenport, Hilarie Thompson, Joe Spinell, Walter Mathews

Sheepy
2024-01-25
Hyffsat underhållande actionthriller som duger för stunden men som fallerar om man börjar analysera den. Mest minnesvärd är Rutger Hauer som terroristen Wulfar men även Sylvester Stallone är underhållande i sin polisroll. Filmen tempo hade kunnat vara något högre med tanke på dess ytliga manus. Dessutom hade Wulfars motivation och mål kunnat beskrivas tydligare.
Rune2000
2023-12-01
En cool men bristfällig actionfilm med Rutger Hauer och Sylvester Stallone. Billy Dee Williams agerar visserligen sidekick till Stallone, men är relativt anonym i sin roll. Actionsekvenserna funkar bra men det finns alldeles för många onödiga scener som drar ut handlingen med utfyllnad. Personligen hade jag skippat hela första delen med Rutger Hauer i London och börjat filmen med att han redan är i New York. Det blir ändå en svag 3:a pga samspelet mellan Hauer och Stallone.
djonipony
2023-04-25
Pratar Rutger Hauer svenska här? 1.08h in i filmen låter det banne mig som det. Efter att i linbanan ha frågat mamman om babyns ålder låter det som ett par franska repliker ("Comment ca va? Bonjour.") följt av vad som ta mig tusan låter som ett brutet "Du är svensk". Hittar inget om det någonstans, men väljer att tro att jag hört rätt. Kul med en tidig 80-tals-Stallone som inte är Rocky eller Rambo. Läste att manuset skrevs för att bli French Connection 3. Hade lika gärna kunnat vara ämnat för Dirty Harry 4. Touch av både DH och Serpico, men ingen klassiker. Kul med Rutgers första i Hollywood men det blir bara hyggligt, inget man ser om.

2015-02-18
Två alfahanar i en katt och råtta lek. Underbart:)
2014-11-13
Regissören Malmuth håller ett bra tempo på händelseförloppen och finalen är riktigt, riktigt välgjord. Enligt mig är detta faktiskt en av Stallones bättre filmer, men den som stjäl varje scen han medverkar i är Hauer. Manuset är förvånansvärt bra liksom fotot som lyckas fånga mycket av 1980-talets USA, något även musiken lyckas med. 3+
Moj
2014-09-03
Rutger är bra som vanligt.
RichardEk
2013-07-28
Förvisso är det lite kul att se en ung Stallone och en ungefär lika ung Rutger Hauer (precis innan Bladerunner) springa runt i ett ghettoiserat New York, tidigt 1980-tal. Men det är väl ungefär det. Karaktärerna är endimensionella, liksom handlingen, liksom sensmoralen bakom.
kervisch
2013-06-26
2 av 5. Funkar att se.
Raimo_1985
2012-11-03
Riktigt bra film. Stallone är grym och nedtonad i snutrollen, Billy Dee Williams är också bra, Spinell briljerar som alltid och Rutger Hauer är grym som elakingen. Här känns det som regissören Bruce Malmuth kramat ur det bästa och mesta ur stjärnorna.
ClintanTheKing
2012-08-01
Detta känns helt klart som en underskattad rulle. Grym action med en mycket bra skurk/terrorist i Hauer och grym snut i Stallone.