3.6

Nightcrawler

Lou Bloom är en målmedveten ung man som i sin desperata jakt på arbete hittar en grupp frilansande fotografer som filmar bilolyckor, eldsvådor, mord och annan förödelse. Han slår sig in i den livsfarliga världen av ?nightcrawling? ? där varje polissiren är en skänk från ovan och offer omvandlas till dollar och cent.

Originaltitel Nightcrawler
Regissör Dan Gilroy
Manus Dan Gilroy
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rene Russo, Bill Paxton, Ann Cusack, Kevin Rahm, Michael Hyatt, Price Carson, Rick Chambers, Holly Hannula, Carolyn Gilroy, Marco Rodríguez, Manuel Lujan, Chad Guerrero
Filmnummer 112030

Skapad 2019-12-10 av saggesaliv
Lou är en lösdrivare och småtjuv som letar efter yrke i Los Angeles. Han ger dock snart upp det konventionella jobbsökandet och snappar istället upp på att starta ett eget företag, som filmar o...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av grönaskor
Jake Gyllenhaal tar sig an rollen som sociopat i Dan Gilroys regidebut NIGHTCRAWLER – och han gör det fenomenalt bra. Som frilansande fotograf jagar han efter de blodigaste och mest chockerande bild...   Läs mer »

Dream
2023-08-25
Härligt obehaglig vilket kan påminna en on hur det kan ha sätt ut när Prinsessan Diana dog.
Wanda81
2023-06-05
Det är intressant och mycket medryckande när vi får följa Louis Bloom på hans nyfunna bana som fotograf först på plats vid spektakulära blåljus-händelser. Högstbjudande nyhetskanal får köpa materialet. Nightcrawler ger perspektiv på vad det är nyhetsrapporteringen av idag handlar om. Att vara först och med det mest stötande materialet säljer mest och ger högst tittarsiffror. Att följa upp, gå på djupet och eventuellt korrigera felaktiga tidiga uppgifter är därför ointressant. Jake Gyllenhaal gestaltar Bloom helt övertygande och hans karaktär är fenomenalt obehaglig.
Starkbröl
2023-02-27
Gyllenhaal spelar sin extremt obehagliga roll mycket bra i en extremt obehaglig film, men jag gillar ju inte filmer där man inte kan identifiera sig med någon person. Riz Ahmed är också bra som den hunsade assistenten. En bra men deprimerande kommentar om vår samtid.
Rele
2022-02-13
En våldsam Paparazzifilm. Gyllenhaal spelar övertygande rollen som en hänsynslös paparazzi, men annars en enformig innehåll. Jag ger en tvåa.
karlmats
2021-02-27
En skickligt gjord film men den skapar också en tomhetskänsla som är svår att skaka av sig. Är det den här världen vi vill leva i? Det känns som en förlängning av det mediaklimat svenska politiker är på väg att föra oss mot och det gör mig bara uppgiven. Jag har generellt ganska svårt för huvudpersoner som jag inte håller på och Lou Bloom är sannerligen en person som är svår att gilla eftersom han mest är ett tomt skal av en människa. Gyllenhaal har tappat kilon och gör sitt bästa för att likna Bales Patrick Bateman, fast på main street istället för wall street. Jag gillar Jake som skådis men jag vet inte riktigt om jag är så imponerad över hans insats här som många andra verkar vara. Jag hade iofs svårt för både Taxi Driver och Joker, och Nightcrawlers försök att skildra detta nihilistiska leverne har inte riktigt balansen som krävs för att jag fullt ut ska tro på det som händer. Riz Ahmed är bra som bollplank till Jake och dialogen i form av Lous överdrivna självhjälpsciterande är förvisso ganska underhållande, men känns inte lika välanvänt som Bales motsvarande utläggningar i American Psycho. Fint men lite tomt, jag kan inte sträcka mig längre än en 2a.
Pos
2021-02-21
Gyllenhaal är grym! Spännande och välgjord. Obehaget är ett faktum igenom större delen av filmen.
Pari
2020-03-08
Riktigt bra!
Albion
2020-03-05
Jake Gyllenhaal är som slemmigheten själv i denna mörka skildring av en dirty bransch där man mår illa under stora delar av filmen. Det blir lite för mycket till slut men filmen är sevärd och nyfikenheten ligger och skaver trots att den är allt annat än feelgood. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
2019-08-15
Creep faktorn slår nya höjder när man ser Jake G smila.#) Den sanslöst cyniska brancheen att filma elände är riktigt avskyvärt. Som sagt välgjord snygg film,om man kan stå ut med Gyllenhaals närvaro vill säga"
stgurgel
2018-03-04
Helt utan subtilitet men snygg och med en rolig insats av Jake