New Yorks undre värld

Affärsägare anställer före detta fångar för att ge dem en andra chans i livet, men alla anställda är inte lika nöjda.

Originaltitel You and Me
Regissör Fritz Lang
Manus Norman Krasna, Jack Moffitt, Virginia Van Upp
Genre 30-tal, Drama
Skådespelare Sylvia Sidney, George Raft, Barton MacLane, Harry Carey, Roscoe Karns, George E Stone, Warren Hymer, Robert Cummings, Adrian Morris

fisk0
2023-09-26
Fascinerande film, långt ifrån en av Langs bättre, men det är inget hafsverk. Går väl att se lite som en romantisk komedi-version av M. Liknande teman återkommer men med en betydligt lättsammare ton. Det är en sympatisk skildring av exkriminella, och ett par scener är ruskigt starka - julscenen med talkörerna är otrolig. Tyvärr håller inte hela filmen den nivån, och skådespeleriet är riktigt träigt, men en stark trea kan den få.
KimEkberg
2020-09-14
rolig och knasig genrecocktail, men tycker att karaktärernas beteendemönster förblir för obegripligt för att jag riktigt ska vara med. Men det är ju en del av konstigheten, som som sagt känns frisk.
Tonti
2018-08-11
En frisk fläkt med sin oväntade blandning av musikal, romantik, humor och satir. Rörlig kamera och några hemskt fina ögonblick, som när de tar varandras händer i rulltrappan. Konstig och bra.
goeran
2017-12-20
Fritz Langs You and Me från 1938 är en rätt annorlunda film i hans oeuvre. Det här är väl enda gången han försökte sig på komedi (om än i gangstermiljö) och det gör han med den äran. Sylvia Sidney och George Raft fungerar bra i huvudrollerna. Den mest minnesvärda scenen är givetvis Sylvia Sidneys lektion i gangsterskolan.
2017-05-05
Följer ganska mycket samma utgångspunkt som Langs föregående film Man lever bara en gång, fast tar upplägget i en helt annan riktning. Någonstans i mitten tyckte jag den körde ihop sig och blev rätt blaskig med hela "lögnen som kommer att avslöjas och bli en massa drama"-tjoket, men när filmen väl kommit runt den biten ordnade det upp sig riktigt jäkla fint. Sidneys "lektion" var högst underhållande, och även ifall följderna kring den inte kändes helt trovärdiga så kan jag inte motstå optimismen som filmen bjuder på. Även ifall man lätt kan hacka på somliga smådetaljer kring trovärdighet och klichéer är helheten ändå smått oemotståndlig. Så på det stora hela en lite ojämn film, men med 30-tals-charmen intakt, många fina scener och en genuint trevlig eftersmak. En film jag absolut kan tänkta mig se om i framtiden.
precineadd
2013-01-24
Snurrig film. Inte värd en fyra men det blir en fyra ändå, känner precis som föregående talare.
Astrojacob
2012-10-02
Egendomlig mix av Crime, Comedy o humor, med lite kärlek och moralkakor inlagda. Men eftersom Lang är min husgud måste jag ändå ge den en mysig Fyra, främst för det originella greppet att blanda drama med lätt gansterton o Sylvia Sydney alla dagar i veckan med sina "Hollywoods ledsnaste ögon". Lang-Fyra!