3.3

NeverWhere

Under Londons gator finns en värld som de flesta människor aldrig skulle kunna drömma om. En stad fylld med monster och helgon, mördare och änglar, riddare i rustning och bleka flickor i svart sammet. Efter att Richard Mayhew, en helt vanlig affärsman, en dag försökt hjälpa en flicka vid namn Door som låg skadad på gatan finner han att han har blivit osynlig; människor ser honom inte, hans kontokort funkar inte och hans lägenhet säljs till någon annan. Han ger sig då ner i undre London för att försöka få en förklaring och ta tillbaka sitt liv.

Originaltitel NeverWhere
Regissör Dewi Humphreys
Manus Neil Gaiman
Genre Mini-serie, Fantasy, Drama, 90-tal
Skådespelare Hywel Bennett, Gary Bakewell, Paterson Joseph, Laura Fraser, Clive Russell, Peter Capaldi, Tanya Moodie, Trevor Peacock, Elizabeth Marmur, Tamsin Greig, Damien Lyne, Freddie Jones, Earl Cameron, Richard Leaf, Sean O'Callaghan, Timothy Bateson, Amy Marston

Ghostface
2022-06-27
Serien saknar vissa av de små detaljerna som gör boken till den tripp den är. Serien följer trots det boken nästan slaviskt och trots att serien knappast har åldrats med värdighet (det var knappast den högsta nivån på 90-talet heller) så känner jag ändå igen mig i miljöer och karaktärer från boken. Betyget är ganska svagt.
amam
2014-01-04
Svag tvåa. Det gör ont i mig att sätta ett sånt lågt betyg på något som är baserat på en så bra bok men ja. Det var ganska ren skit faktiskt. Ettan är nära.
jingoo
2011-10-10
Den lilla budgeten stör mig inte så mycket. Ganska skön stämning och ibland briljant skriven dialog, särskilt med de två torpederna. Tyvärr är den "goda sidan" riktigt lam med usle Gary Bakewell i spetsen som fantasilöst går runt och ifrågasätter allt på någon fånig BBC-skotska. Och hur många gånger ska man visa drömmen om besten - minst en gång i varje avsnitt?
Strange_
2010-11-02
Haha. Åh. Så värdelöst. Som alla redan påpekat; hemskt skådespeleri och kom igen.. de kunde väl fått en liite bättre budget? Gillar verkligen storyn och ska nu läsa boken, eftersom den tydligen är bättre. haha svårt att vara bättre än den här serien.
83-Echoes
2010-10-29
Tyvär så är detta inte i närheten av boken som är en klar 5. Hoppas faktiskt på en remake med störe budget så dom skulle kuna skaffa skådisar som kan agera och inte ser utt som vandrande stollpar.
lucius
2010-08-06
Borde egentligen varit en 2a. En riktigt usel BBC-produktion med skådisar hämtade från nån bak-gata-fringe-teater. Men Gaimans berättelse är värd lite mer.
Columbo
2010-03-09
1.Började läsa boken som jag tyckte var underbar 2.Fick tag i filmen som var total skit... 3.Kunde inte läsa klart boken då jag såg de HEMSKA karaktärerna från filmen framför mig... Uselt skådespel. Nu har det gått några år så jag kanske kan plocka upp boken igen då jag lyckats förtränga de hemska skådesspelarinsatserna. Om du gillar boken - förstör inte upplevelsen med att se den här skitfilmen!
iolani
2009-10-04
där här är bara..bara.. dåligt. historien är bra men scenografin, skådespelet och allt... nä resten är bara skit.
acrylamid
2009-08-05
Sjukt bra bok, rätt kass serie. Effekterna är rent åt helvetes dåliga. Men jag gillade det ändå.
Ninjatroll
2008-10-07
Tyvärr påverkar den låga budgeten slutresultatet, en del dåliga skådespelare, tamt foto och scenografin känns stundtals som ett hobbyprojekt. Det kunde blivit fantastiskt, nu är det bara bra.