3.2

Nevada Smith

Nevada Smith är en enkel, oskyldig pojke som föds under guldrushen i Kalifornien på 1890-talet. Hans mamma är indianska och hans pappa är vit. När han upptäcker att hans föräldrar kallblodigt dödats bestämmer hans sig för att leta reda på mördarna. I denna västernfilm finns, förutom massor av action, också en avslöjande berättelse om en ensam revolverman. En ung man som är så förblindad av det som driver honom att han inte har något annat att leva för, men som slutligen blir pånyttfödd. Löst baserad på ett avsnitt av Harold Robbins roman "The Carpetbaggers".

Originaltitel Nevada Smith
Regissör Henry Hathaway
Manus John Michael Hayes
Genre 60-tal, Western
Skådespelare Pat Hingle, Steve McQueen, Martin Landau, Howard Da Silva, Karl Malden, Raf Vallone, Val Avery, Brian Keith, Suzanne Pleshette, Arthur Kennedy, Janet Margolin

Zebulonm
2015-07-09
En duglig western..
Berniey
2013-09-08
Duger inte ens som söndags matine. Som brukligt är, när det gäller äldre western, så är den orealistisk med den sedvanliga, klassiska handlingen och skådespelarna är tämligen bleka, och då särskilt Steve Mcqueen.
ClintanTheKing
2013-05-01
En fantastiskt bra westernfilm. Vilket äventyr. Med en lika fantastisk Steve McQueen i huvudrollen. Det är svårt att inte gilla denna. Den har ju allt som behövs för en bra western. Njöt varenda sekund av denna.
2013-04-26
McQueen, då 36 (ser ut som 40), ska spela yngling med indianblod ute efter hämnd. Ju mer jag tittar på spaghettiwesterns, ju mer upplever jag de dito amerikanska westernrullarna från samma tid slätstrukna. Den här är inget undantag, men roade för stunden.
Jonas77
2012-03-23
Är stor McQ-fan och här får man se mkt av honom, som halvblod som jagar sina föräldrars mördare. Lite fånigt när han ska spela en yngre person än han är men det går an. Kul att se kaptenen från "Månbas Alpha" som skurk!
NoWireHangers
2011-08-03
Om någon karaktär från boken förtjänar en egen film är det ju just Max Sand/Nevada Smith, och det gör inget att manusförfattarna tagit sig ganska stora friheter med förlagan. McQueen gör en bra insats, men är inte så övertygande som "half breed" med tanke på utseendet.
jimmyringo
2009-05-15
Steve McQueen är alltid sevärd, likså i denna spännande western. Håller inte lika hög klass som hans bästa filmer, men ändå bra rakt igenom. Stark trea!
Elmore
2009-03-22
En OK western med något ett komplicerat (och därför inte trovärdigt) hämdupplägg. Steve McQueen är alltid cool men trots att jag gillar Karl Malden så är han ingen vidare bra bad guy.
goeran
2008-04-07
En helt okey westernfilm; värd att se men inget mästerverk.
jlam
2007-11-20
Stabil västern med lågmäld styrka - inledningen är kanske den otäckaste implicit våldsamma filmscen jag skådat - och flera i övrigt mäktiga scener. McQueen övertygar föga som ungt halvblod iofs.