3.3

Natthärbärget

Drama om plågade, utarmade själar i Tokyos slum. Mifune spelar en tjuv som får ihop det med Kagawa. Bygger på Maxim Gorkijs pjäs Natthärbärget.

Originaltitel Donzoko
Alternativ titel The Lower Depths
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa, Hideo Oguni
Genre Drama, Komedi, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Kamatari Fujiwara, Minoru Chiaki, Kyôko Kagawa, Isuzu Yamada, Ganjiro Nakamura, Eiko Miyoshi, Kichijiro Ueda, Koji Mitsui, Eijirô Tôno, Bokuzen Hidari, Haruo Tanaka, Akemi Negishi, Nijiko Kiyokawa

Bomkia
2005-01-30
Intressant och välspelat som vanligt när det gäller kurosawa. Märks att det bygger på en pjäs.
LuonasTaemrem
2005-01-23
En framförallt intressant film av Kurosawa, även om det är hans sämsta hittillis är den fortfarande mycket bra. Den risk som skulle kunnat finnas, att den skulle ha känts för teatralisk och scenaktig undviks, till viss del, väldigt skickligt av Kurosawa. Mifune är som vanligt väldigt sevärd men också andra prestationer är bra. Dock, finns mer att dra ut ur denna berättelse.
Hangaround
2005-01-14
Riktigt, riktigt bra. Skådespelarna gör sitt yttersta och presterar därefter. Verkligen en strålande mörk historia om hopplöshetens vardag i 1800-tals slum. Mycket sevärd för japan-vänner.
Cunning
2004-02-16
Stark film om öden och drömmar! Gammel mannen är underbar!! Det är ett drama som skiljer sig mycket från andra filmer med samma handling som gjorts efter denna. Det mesta som görs är ju försnällat med mer och mer disney moraler och slutar med smak av dur. Men detta lämnar väl ingen oberörd på ett (för mig) nytt sätt... ??
« Föregående kommentarer