3.4

Natt utan nåd

Privatdeckaren Mike Hammer plockar en natt upp en vacker kvinna i sin bil. Det visar sig att kvinnan är förföljd av ett gäng skurkar. Efter en vild biljakt som slutar med att Hammer tvingas utför ett stup, omkommer hon medan Hammer överlever. Han bestämmer sig för att hitta hennes mördare.

Originaltitel Kiss Me Deadly
Regissör Robert Aldrich
Manus A I Bezzerides
Genre Kriminalare, Film-Noir, Mysterium, Drama, Thriller, 50-tal
Skådespelare Ralph Meeker, Albert Dekker, Paul Stewart, Juano Hernandez, Wesley Addy, Marian Carr, Cloris Leachman, Maxine Cooper, Jack Elam

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Robert Aldrich's mästerverk är baserad på Mickey Spillane's roman-hjälte Mike Hammer. På 50-talet när filmen kom var den före sin tid, både i innehåll och stil. En sådan hårdkokt film hade ...   Läs mer »

Sheepy
2024-01-03
Spännande film-noir med en briljant upptakt. En privatdeckare spelad av Ralph Meeker blir av slumpen indragen i ett fall som involverar ett mord på en kvinnlig liftare han själv plockat upp. Stämningen är härlig rakt igenom och filmen är mycket indragande. Ska man ändå rikta någon kritik mot filmen så känns den väldigt linjär från A till B till C utan vare sig sidospår eller villospår. En fun fact är att filmen inkluderar en låda med ett innehåll som länge hålls i dunkel. Detta använde Quentin Tarantino som inspiration till den välkända portföljen i Pulp Fiction.
hsimpson
2021-02-09
Store tid vilken usel film! Det hjälper inte ens att jag är en noir-junkie. Hammer är ett as, och de andra karaktärerna är riktigt jobbiga.
jcoke88
2020-04-26
Mike Hammer är tvivelsutan den mest okarismatiske protagonist som någonsin skådats i en film noir. Riktigt lågvattenmärke.
Tonti
2018-11-18
Den har ju nåt visst, och avsändarens oklara syfte är lockande på nåt vis. Djupt originell och samtidigt extremt stereotyp. Slutet är magnifikt.
myslas
2018-08-20
Bra men saknar den där riktiga spetsen som de bästa noir-filmerna har. Dialogen är inte knivskarp direkt och lite för många karaktärer handlar ologiskt. Slutklämmen är dock så bra att jag nästan höjer betyget ett snäpp.
2017-11-16
Cool och fräck Noir med alla rätta ingredienserna. Hammer påminner mycket om Nicholson vilket ger Xtra stilpoäng. Sen den där sköna bilmekanikern. Vadavrooom. 😎 Samt en del gött våld gör denna verkligen i toppen i denna genren!
2017-02-21
Lynchisk film-noir som verkligen träffar en säregen känsla. Inte fullständigt mästerlig rakt igenom men bitvis helt makalös!
2016-10-08
Grym noir som börjar och slutar fantastiskt bra. Däremellan hinner filmen med ett par transportsträckor och invandrar-stereotyper, men helheten är ändå tät, spännande och skrämmande. Fina grejer!
frommen
2016-03-05
Väldiga kulturstereotyper där italienare och greker framstår som söta idioter. Kvinnorna är sjukt tända på huvudkaraktären. korkad handling. Marian Carr är dock bra!
Spidde
2015-12-06
Cool film som bjuder på allt man vill ha från gammal noir, men utan en story som riktigt engagerar. Annars är kvinnorna "fatala", fotot snyggt, atmosfären stämningsfull och dialogen sedvanligt välskriven. Stark trea.