Natt i Chicago

Den haltande advokaten Thomas Farrell arbetar för maffian, och har ett nära förhållande med maffiabossen Rico Angelo. När han träffar Vicki Gaye, en ung dansös, blir de kära i varandra. Helt plötsligt får hans liv en helt ny mening, och han vill komma bort från maffian. Det är dock inte så lätt.

Originaltitel Party Girl
Regissör Nicholas Ray
Manus George Wells, Leo Katcher
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare John Ireland, Lee J Cobb, Cyd Charisse, Robert Taylor (I), Kent Smith, Claire Kelly
Filmnummer 20082

emilstjernholm
2008-09-28
Helt klart en spännande historia om ett klassiskt moraliskt dilemma alá Djävulens Advokat. Lee J. Cobb är klockren som Rico Angelo.
DanielMott
2008-02-10
Välgjord och utmanande Technicolor-Noir, sevärd indeed! Och kul med scenerna i Stockholm förstås.
Czechflash
2004-10-15
Ligger mellan en stark trea och en svag fyra. Jag stör mig lite på dansnumren i filmen och det faktum att censuren varit framme med stora saxen och klippt minst två scener, en av dem nära slutet. Robert Taylor och Lee J. Cobb är mycket bra i sina roller och det utvecklar sig till en trevlig liten gangsterfilm. Sevärd.