2.8

När nätterna blir långa

En stuga i norska fjällen. Polska svärföräldrar på första besöket. En familjejul helt enligt traditionen. Spetsa med alkohol och rör om. Det är nästan onödigt att säga att detta julfirande spårar ur, och känslan blir alltmer klaustrofobisk ju längre helgen lider, som så många gånger förr. Denna gång utspelas det inför delvis öppnare ridå och kniven drivs ett varv djupare. Gamla sår kommer upp till ytan, de som ännu inte läkts påtas det friskt i. När vi så till slut står inför upplösningen kan det gå värre än någon anat.

Originaltitel Når nettene blir lange
Alternativ titel Cabin Fever, Dogme # 19
Regissör Mona J Hoel
Manus Mona J Hoel
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Svein Scharffenberg, Gørild Mauseth, Zbigniew Zamachowski, Kari Simonsen, Geir Kvarme, Krister Henriksson, Jerzy Nowak, Bjarte Hjelmeland, Benedikte Lindbeck, Turid Gunnes, Wieslawa Mazurkiewicz

2015-12-22
Dramaturgiskt kaos och ett manus som inte känns helgjutet. Ibland skjuts det långt utanför målet, ibland stolpe ut, men då bollen väl sitter (vilken den gör ibland) så är det stenhårt i krysset. Det hela känns aningen höftat. Höjdpunkterna är helt fantastiska, och mycket mellan topparna är riktigt bra. Kunde ha varit en femma, borde ha varit en fyra, men landar på en stark trea. (9+/15)
Snah
2015-01-16
Håller med föregående kommentator: En norénsk jul, fast ändå inte så överjävligt svart. Det skrapas och grävs i Flodhästen och medberoende, men det når inte fram till samma uppgörelse som i den lysande Festen och vissa scener känns inte helt trovärdiga. Typisk polackrulle.
HerrArne
2013-01-10
En Lars Norén-jul på norska. Hur svart som helst.
ShenLong
2007-08-02