När mörkret faller

Den unga, föräldralösa Elisabeth från Stockholm skall fira jul med släktingar i Västlinge prästgård. Handelsmannen skall hämta henne vid stationen, men genom en missförstånd får Elisabeth gå med sin kappsäck i mörkret i den djupa snön till prästgården. Hon blir varmt välkomnad när hon kommer fram, men julfriden bryts när man på julaftonen får veta att handelsmannen hittats mördad i sin affär.

Originaltitel När mörkret faller
Alternativ titel When Darkness Falls
Regissör Arne Mattsson
Manus Maria Lang
Genre Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Nils Asther, Karl-Arne Holmsten, Birgitta Pettersson, George Fant, Elsa Prawitz, Sif Ruud, Hjördis Petterson, Sigge Fürst, Adolf Jahr, Mimi Nelson, Anna-Maria Giertz, Bengt Brunskog, Eva Sjöström

2018-04-09
Det som verkligen drar ner filmens betyg är den extremt enerverande satungen!( Sen det mossiga gammalmodiga snacket som oxå tär på filmens kvalité. Men måste sägas att då filmen utspelas i trevligt mys pys vinter landskap med läckra gothiska kyrkogårdar och mörka vindar/ Så väl värd en titt.
Memmem
2017-08-21
Medelgod deckare! Genomsnittlig filmatisering av en av Maria Langs otaliga deckarberättelser. Tyvärr är det ingen pusseldeckare, det finns ingen möjlighet att räkna ut brottslingen innan denne erkänt sitt brott. Det intressanta med dramat är i stället scenografin och det sociala umgänget på 1950-talet; ännu sa man inte "du" till alla. Det gör att första halvan är bättre än den andra. Filmen är tyvärr svartvit, vilket gör det svårt att skilja på alla unga, svarthåriga kvinnor. Flera sekvenser sker också i nästan mörker, vilket gör det svårt att följa med i handlingen, vilket flera av mina medtittare också tyckte. Skådespelet är bra från flera skådespelare, Holmsten och Ruud samt Jahr, och inte dåligt från någon. Fotot är tidvis bra när det gäller bilder från prästgården och handelsboden, sämre när det förekommer omotiverade närbilder på ansikten. Musiken är ganska följsam. Betyg: 2½+
Raimo_1985
2016-11-13
Bättre och roligare än Ljuvlig är sommarnatten.
2013-11-12
Jag såg om den (trots den jobbiga ungen) och den var fortfarande lika bra, särskilt slutet.
sven_usling
2013-11-12
Stundtals underhållande men håller inte i längden.
2011-08-27
Snyggt filmad, snygga miljöer (inte så verkliga utomhusmiljöer) och en scen där alla misstänkta är i ett rum och polisen provocerar dem, här är filmen uppe på en fyra men den jobbiga jäntungen sabbar allt. En trea eftersom den är spännande.
TobiasRydén
2011-08-19
För mej är svenska deckare från 50- och tidigt 60-tal (och även senare gjorda som utspelas under den tiden) en guilty pleasure. Jag älskar därför att se en film som denna, och jag fick ungefär vad jag väntade mej, men filmkännaren i mej måste ändå bibehålla sin heder och ge denna en tvåa. Mattsson är bara stil men ingen substans. Asther är knappast trovärdig som kyrkoherden och hans amerikanska accent förvärrar för skådespeleriet, och undermåligt skådespeleri finns det överlag mycket. Sif Ruud är ett undantag, som vanligt, och Adolf Jahr gör bra ifrån sej. Karl-Arne Holmsten är Karl-Arne Holmsten; hans charm, om än mindre framträdande här än t.ex. i Hillmandeckarna, är ju oemotståndlig. Värst var den där jävla ungen, som jag hoppades skulle bli undanröjd filmen igenom. Utomhuskulisserna var fåniga också, tysk expressionism vore en oförtjänt smickrande jämförelse, ty jag vet inte om de var tänkta att se äkta ut (antagligen) eller medvetet studioliknande.
HerrArne
2011-08-09
Klumpig filmatisering av Maria Langs deckare. Se hellre Hillman-filmerna.
emilstjernholm
2011-08-09
Kuslig, men samtidigt blir den stundtals något rörig med det stora antalet karaktärer. Ledmotivet är ruggigt bra.
CHARITY
2009-06-26
En av sveriges helt klart bästa deckare genom tiderna, mycket mysig film, passar så bra till Julen, mycket bra skådisar, Karl-Arne Holmsten, Sif Ruud, Hjördis Pettersson, Bengt Brunskog, Elsa Prawtiz, Mimi Nelson, många bra, tycker faktiskt lilla tjejen Lotta, spelad av Anna-Maria Giertz?, tror hon hette så, är mycket underhållande. Mycket spännande film, som fortfarande går att se, synd bara att det inte filmades mer filmer av Maria Lang deckare. Enligt boken dock, så är det en annan mördare, lite konstigt kanske, men spelar ingen roll ändå för mig.....