När molnen skingras

Dokumentär om Ulla Billquist, som var krigsårens mest berömda röst i Sverige. Starka intressen verkade för att lägga ?locket på" rörande hennes eftermäle när hon tog sitt liv mitt i berömmelsen. Nästan 70 år efter hennes död gör Lasse Zackrisson en djupdykning bland arkivdokument, fotografier och gamla skivinspelningar för att försöka ta reda på vem hon var och vad som egentligen hände.

Originaltitel När molnen skingras
Regissör Lasse Zackrisson
Manus Lasse Zackrisson
Genre 2010-tal, Dokumentär

goeran
2016-08-29
Filmen känns som ett elevarbete; det enda nya är lite fantasifulla konspirationsteorier som framförs via Margaretha Byström (som spelar en person som regissören påstår sig ha intervjuat).
Memmem
2016-08-26
Bra och klargörande dokumentär om en älskad sångerska! Ulla Billquist var en av de mest älskade artisterna i Sverige någonsin. Jag säger inte att hon var den bästa, men hon hade en underbart känslig röst full av värme som kanske ingen annan. Samtidigt var hon som många konstnärer komplicerad och hade ett besvärligt liv. Hon slog igenom i unga år och fick så småningom göra skivinspelningar, sammanlagt nästan 300. I början gjordes alla inspelningar i Berlin, då Sverige saknade utrustning. Hon var gift tre gånger, ungefär fem år åt gången, och fick en dotter. Många intervjuade i filmen säger att hon inte verkade riktigt lycklig. Troligen var hon bisexuell, men då homosexuella handlingar var olagliga fram till 1944, måste hon som andra smyga med det. Filmen antyder också att hon blev utpressad på grund av sin läggning. Alla i filmen vittnar om hennes snällhet och omtanke om andra, dock kunde hon få våldsamma vredesutbrott. Dokumentären är väl gjord och klipper ihop lagom långa stycken från intervjuer, grammofonskivor och filmer. En röd tråd i hela dokumentären är Hasse Ekmans film "Flicka och hyacinter", som sägs handla om hennes liv. Hasse Ekman kände henne väl. Dokumentären är fylld av Ullas musik och är av bara den anledningen njutbar. Betyg: 4
Kajanus
2016-03-04
Utformad som ett specialarbete på filmskolan, men likväl med hjärta och ett brinnande intresse. Klart sevärd, om än lite utdragen.