När jorden brinner

När Teruo återvänder till Japan efter många år i Europa, tillsammans med den tyska journalisten Gerda, känner han sig främmande för Japans gamla kultur och traditioner. Frågan är om han är beredd att överge detta arv och sin trolovade Misuko för att istället gifta sig med Gerda och resa till Europa igen.

Originaltitel Atarashiki tsuchi
Alternativ titel Samurajens dotter, Die Tochter des Samurai, Die liebe der Mitsu, The New Earth, The New Soil, The Daughter of the Samurai
Regissör Arnold Fanck, Mansaku Itami
Manus Arnold Fanck
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Setsuko Hara, Ruth Eweler, Sessue Hayakawa, Isamu Kosugi, Eiji Takagi, Haruyo Ichikawa, Yuriko Hanabusa, Kichiji Nakamura, Max Hinder, Misako Tokiwa, Kanae Murata

goeran
2008-02-10
En sevärd film även om storyn har sina brister. Det märks att Fanck var bättre på dramatiska utomhusscener - i denna film framförallt de dramatiska scenerna uppe på vulkanen Mount Asama (Asama-yama) - än på personinstruktionerna i mera intima scener. Filmen är först och främst Setsuko Haras; den endast 17-åriga skådespelerskan och blivande filmlegenden gör en lysande insats i filmen. Även Sessue Hayakawa (som gjorde sin debut på vita duken redan 1914 och som kanske framförallt är känd här i Sverige som överste Saito i Bron över floden Kwai) är mycket bra som "samurajen"; Misukos (Setsuko Haras) far.