Napoleon

En episk berättelse om en av historiens mest kända härförare som även blev kejsare av Frankrike. Berättelsen följer Napoleons uppgång och fall med fokus på den tumultartade relationen till sin hustru Josephine.

Originaltitel Napoleon
Regissör Ridley Scott
Manus David Scarpa
Genre Action, Äventyr, Biografi
Skådespelare Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Riana Duce, Ludivine Sagnier

Murvel48
2024-03-19
Det verkade som om Joaquin Phoenix spelade Joaquin Phoenix och inte Napoleon i den här filmen. Han kullkastar allt jag trott mig veta om Napoleon. Filmen i sig är rätt seg och det var svårt att hålla intresset vid liv i 158 minuter. Men Vanessa Kirby var bra och slaget vid Austerlitz var förstås en enskild höjdpunkt som höjer betyget.
lamotta
2024-03-09
Varför denna film?
djonipony
2024-02-15
2.5. Hade inte höga förväntningar och det var bra. Man tyckte Kingdom of Heaven var ett rejält tapp efter Gladiator, men Napoleon hjälper nog den nu att framstå som rätt bra. Vet inte vad det är med Phoenix's skådespeleri. Ett problem jag har med många gamla (var fan man nu drar gränsen, säg 1965 då) filmer är överspelet, det teatraliska. Här är problemet stundtals det motsatta. Den gode Joaquin underspelar, eller det är fan knappt så att han spelar. Han...är typ bara. Kostymer, etc är såklart proffsigt och en del snyggt foto, samt snygg scen tex med kanonkulor i isen, osv, men på det hela rätt segt.
Hanness
2024-02-07
Besviken, Ridley Scott brukar regissera bra filmer men det här var alldeles för långdraget och tråkigt. Sen finns det vissa historiska felaktigheter i filmen.
TURGUT
2024-01-17
Snyggt och välproducerat, Joaquin Phoenix och Vanessa Kirby gör stabila rollinsatser. Tyvärr är den lite för platt, hade hellre sätt att den var en timme längre och hade gåt mer på djupet om Napoleons personlighet och bakgrund.
amam
2024-01-11
Lite väl hoppig, där man skyndar sig genom kapitel efter kapital för att hinna med allt. Men storslaget, välproducerat och med bra skådisar.
TimBuckley
2023-11-30
Svårt att beskriva filmen, men den gav mig en känsla som är värd betyget. Phoenix är som väntat bra i rollen och det är en berättelse som är lite underligt att den inte har blivit filmatiserad i stora dimensioner med brett genomslag förrän nu. Vad som funkar mindre bra är romanssidan av filmen som kort sagt inte slår några större gnistor, även om den tar sig lite längs med filmens gång. Hade gärna sett att filmen blivit lite mer utav en bio-pic för Napoleon dock. Filmen skulle kunna berätta/lära ut mer än vad den gör. Tror att jag sannolikt hade känt den som en trea om jag sett den på en liten skärm, men betyget blir ett snäpp högre för ett epos på bio.
Ghostface
2023-11-30
Ridley Scotts styrka har alltid varit hans förmåga att filma det storskaliga men här blir det tydligt att han är oförmögen att fokusera på någon form av psykologisk eller intim skärpa. De politiska och militära kapitlen hastas igenom, Phoenix rollporträtt reduceras till ett skämt som inte alls lyckas förklara något av det han är känd för. Se hellre Rod Steiger i Waterloo från 1970.
HerrNenne
2023-11-29
Phoenix är bra och intressant som Napoleon, men filmen går i ett rasande tempo och lyckas inte hålla vad de första tjugo minuterna lovar riktigt. Radar upp saker som hände, men inte ett sekund läggs på varför eller hur de hände.
Golazo
2023-11-27