3.2

Myteriet på Bounty

Skeppet The Bounty lämnar Portsmouth 1787 under den sadistiske kapten Blighs befäl. Missnöjet gror bland mannarna och en vacker dag, när man just har avseglat från det paradisiska Tahiti, får Fletcher Christian och de andra sjömännen nog.

Originaltitel Mutiny on the Bounty
Regissör Lewis Milestone
Manus Charles Lederer
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Marlon Brando, Richard Harris, Trevor Howard, Gordon Jackson, Hugh Griffith, Richard Haydn, Tarita, Duncan Lamont, Percy Herbert, Noel Purcell, Eddie Byrne, Frank Silvera, Tim Seely

Zebulonm
2019-08-14
Riktigt bra klassiker. Han som spelar Bligh gör det verkligen bra för man riktigt avskyr honom. Marlon e ju bra som alltid.
2014-12-21
En härlig, Oscarsnominerad, matinèfilm som dock har sina stunder då den känns lite väl utdragen i scenerna. Trevor Howard gör en suverän rollprestation som Kapten William Bligh och Marlon Brando är underhållande och bra. Efter att sett denna film blir man nyfiken på att försöka få tag i den oscarsvinnande filmen med samma namn/handling från 1935. 3+
mammene
2011-10-16
Som sagts tidigare så är det här en mycket intressant händelse som gör sig bra på film. Och det har man verkligen lyckats med här även om man måste lägga till Hollywood tårar på slutet vilket jag tyckte var onödigt, historien hade hållt ändå. Fotot är fantastiskt vackert. Här ser man också vilken bra skådespelare Brando var och fyran är självklar!
StureStenhög
2011-10-15
Myteriet på Bounty är en fantastiskt intressant händelse, och det här är den bästa filmatiseringen av denna. Visst har man satsat på det spektakulära framför det historiskt korrekta, men man är fortfarande hyfsat trogen den tidsålder man skildrar, och framför allt är karaktärerna överlag väldigt komplexa. Brando är som vanligt riktigt bra, och han spelar sin roll på ett väldigt intressant sätt. Här rör det sig inte om en klassisk idealistisk filmhjälte, istället är det en högfärdig man som är kluven över sin egen roll i det aktuella skeendet, men som till slut tvingas ta ställning. Howard är bra även han, och även hans karaktär är välutvecklad. Han är hela tiden lagomt ond, de beslut han tar må vara inhumana, men de har alltid en logik bakom sig och de går aldrig utanför reglementet. Visuellt är det lite av en fest också, allt från den autentiska skildringen av livet ombord ett 1700-tals-skepp till de vackra Söderhavs-miljöerna är en njutning att skåda. Fyran kändes aldrig i fara
Astrojacob
2010-09-28
Med 7 Oscarsnomineringar, bl a för Bästa Film (Lawrence av Arabien vann), var detta ett säreget och färgsprakande äventyr av gammalt snitt. Dock saknas den vassa eggen en aning även om många scener är både grymma o fascinerande. Njöt dock av skådespelarna varav tre av de främsta i filmhistorien; Trevor Howard (Brief encounter), Richard Harris (Horse, Dumbledore) o kanske främst Marlon Brando (Gudfadern) som trots trassel med hela inspelningen verkligen imponerade stort. Svag men ändå en Fyra för den fantastiska scenografin o skådisarna. Föredrar dock den äldre versionen med Charles Laughton o Clark Gable, hehe.
jimmyringo
2010-07-05
En film med Marlon Brando är nästan alltid sevärd. Myteriet på Bounty är visserligen lång, men inte heller seg. Spänningen fanns närvarande och konflikten mellan besättningen och kapten Bligh var intressant att följa. Stark trea!
origC-J
2009-07-21
Står sig klart slätt som versionen från -34, som är mycket tätare och mer engagerande. Brando är givetvis underhållande sm "fop", men filmen är alldeles för lång och dras även ner av bilden av urinvånarna.
Kurganen
2008-09-22
Kommer ihåg att jag såg den här och slogs av hur fantastisk den är. Marlon Brando är riktigt bra, som vanligt.
vinröd
2008-01-28
Den hade en tvåa på mig... Hur är det möjligt? Mycket spännande och dramatiskt film och Brando är lysande i huvudrollen.
nopasaran
2007-11-19
Känns inte rätt att sätta betyg på ett sådant här pojkboksäventyr, som är klart märkt av tidens tand. Platsade naturligtvis som mattinefilm - så den har ett nostalgiskt värde och som avspegling av sin tids etnocentriska och romantiserande bild av urinvånarna. Kapten William Bligh framställs som ensam ansvarig för ett ruttet kolonialt system. Det historiska innehållet känns inte särskilt trovärdigt. Dock Marlon Brando gör inte bort sig och är alltid sevärd.