3.6

Mystery Train

Tre historier sammanvävs i Memphis. Ett ungt japanskt par är på besök i staden för att uppleva dess musikaliska historia, en kvinna på väg hem till Italien med sin makes likkista tvingas mellanlanda i staden och några lokalbor rånar en spritbutik.

Originaltitel Mystery Train
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Youki Kudoh, Masatoshi Nagase, Screamin' Jay Hawkins, Cinqué Lee, Nicoletta Braschi, Elizabeth Bracco, Joe Strummer, Rick Aviles, Steve Buscemi, Tom Noonan, Rufus Thomas, Tom Waits (röst)

RustyFilm
2019-04-12
Det börjar lovande och även coolt vackert (Jarmusch har ju sitt egna och realistiska sätt att visa upp miljöbilder från sitt land) historien tappar väl en hel del mot slutet med avsnittet ”förlorad i rymden”. Men ändå så är helheten bra. Som udda skådis bokförs självaste Screamin’ Jay Hawkins detta som cool rödkavajad receptionist (hans receptionist-skådespel är lika vettlöst som hans sång, dock får vi inte höra nån sång här). Yûki Kudô gör en mycket strålande insats som Youki.
Punkliv
2015-07-18
Rekommenderad fyra. Den första berättelsen är hyfsat bra och håller mitt intresse uppe. Intresset faller sedan rejält under den andra berättelsen som jag fann långtråkig och irriterande. Den sista - och bästa - episoden räddar upp det hela till en stabil, kanske något stark trea och väver samman alltsammans riktigt bra.
Dutch
2013-11-28
Fantastisk film som bara blev bättre och bättre för varje historia.
Qhunden
2013-11-05
Härlig film, underbara karaktärer. Mysig med humor i min smak. Buscemi är riktigt bra.
Hypostas
2013-09-15
Snäppet bättre än Night on Earth, eftersom de tre berättelserna vävs i hop till en helhet. Den första berättelsen är klart bäst, men de två grabbarna i lobbyn blir roligare och roligare ju längre filmen går.
AlbinWesley
2013-08-21
Så bra. Väldigt snygg och jag gillar verkligen den version av USA som avbildas här med Edward Hopper-miljöer och risiga hotell. Och så givetvis Screamin' Jay Hawkins och Joe Strummer, briljanta båda två. I övrigt finner jag även alla de tre berättelserna väldigt fina även om den första är rätt överlägsen de andra.
Noethe
2013-06-28
Ganska underhållande, smålustig och överlag mysig shortcutsbanalaitet. 3- Japanerna levererar för en gångs skull när de inte är okontrollerat lössläppta av japansk regi. Undrar dock lite över Memphis Central Station, den var lika stor som typ Morgongåva??
Scriptures
2012-06-09
Riktigt skön film. Jag föll för stämningen helt och hållet, men storyn kunde varit mer givande och flera av skådespelarna klarade inte av att leverera i den här sortens film, vilket jag kan tänka mig är svårt. Vilket som är Mystery Train absolut sevärd, särkilt den första delen av filmen.
maxmax
2012-05-06
Varför har jag väntat så länge med att se den här? Första delen av filmen är fantastisk.
Esettlokko
2011-10-19
Tycker Jarmush lyckas vara både mer konstruktiv och konstig i flera av sina andra filmer, så upp till en fyra når inte denna. Musiken är skön, men mycket karaktärsbildning saknas, man kommer inte riktigt nära någon annan än italienskan, vilket är synd. Buscemi som annars brukar kännas klockren!