Mysteriet von Bülow

Arvtagerskan Sunny von Bülow är nära att dö två gånger under mystiska omständigheter. Hennes make Claus von Bülow misstänks för mordförsöken och tar hjälp av advokaten Dershowitz för att försvara honom. Genom Sunny som nu ligger i koma ges en tillbakablick över de händelser som lett till hennes tillstånd och en inblick i de förmögnas kalla och främmande värld.

Originaltitel Reversal of Fortune
Regissör Barbet Schroeder
Manus Nicholas Kazan
Genre Drama, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Glenn Close, Jeremy Irons, Ron Silver, Annabella Sciorra, Uta Hagen, Fisher Stevens, Jack Gilpin, Christine Baranski, Stephen Mailer, Christine Dunford, Felicity Huffman, Mano Singh, Johann Carlo, Alan Pottinger, Mitchell Whitfield, Tom Wright, Lisa Gay Hamilton, Bill Camp, JD Cullum

NoWireHangers
2024-04-06
Filmen levde inte direkt upp till alla lysande recensioner den fått. Den verkliga historien är ju intressant men det blir aldrig särskilt spännande. Jag hade hoppats på mer rättegångsdrama. Skådespelarna gör bra ifrån sig men jag har lite svårt att se att Irons förtjänade en Oscar. Glenn Close har en mindre roll än väntat. Jag blev inte uttråkad men inte heller fängslad av filmen.
2018-08-31
Skitbra film! Jeremy Irons gör underverk i ett vattentätt drama med härligt mystisk och märklig stämning med häftig struktur och fascinerande karaktärer och miljöer. Bör verkligen inte missas!

2017-05-28
Hva er mysteriet egentlig?
haajen
2017-05-27
En mycket underhållande film som berättar en synnerligen tragisk men fascinerande story. Close och framförallt Irons är strålande och manuset är underfundigt och tajt.
okidoki
2017-05-21
Det var ju ingen vidare fart på filmen, men överklassmiljöerna tilltalar samt att det är en sann historia.
2014-07-06
Close är bra och Irons överjävlig. Ishams titeltema är bara så vackert, men hörs för sällan. Intrigen som sådan är intressant, åtminstone på pappret. Men filmen är ordentligt seg, och står stundtals och trampar utan att komma någon vart. Jag är heller inte helt nöjd med vad som fördjupas och vad som skyndas förbi. (6+/15)
BrutusBeefcake
2014-06-07
Jag har en gnutta fascination för överklassen som visas fram i förtret och misär. Därför gillade jag också denna, Irons är mästerlig i sin tolkning av Von Bürlow och det är ändå ett ganska intressant mysterium detta vill jag säga. Men däremot så klarar inte filmen att hålla intresset upp under alla 110 minuter utan dalar då och då tyvärr, det kändes som det kunde berättat historien på ett effetivare och mer dramatiskt sett några gånger. Men det är en välgjord film minst sagt. (8/15)
Dutch
2014-06-04
Riktigt kul med folk som ligger i koma och snackar, utöver det en lika grym Irons som vanligt och en härligt snokande Silver.
Cp-arnie
2014-03-16
Bra, men aningen seg stundvis tycker jag. Irons är som vanligt grym.
#54
2013-12-23
Riktigt underhållande, tycker jag.