3.5

Mysteriet Picasso

Picasso målar flera bilder direkt framför kameran, så vi får följa bildernas alla steg, och på så sätt konstnärens tanke.

Originaltitel Le Mystère Picasso
Regissör Henri-Georges Clouzot
Manus Pablo Picasso, Henri-Georges Clouzot
Genre Dokumentär, 50-tal

jep
2012-05-12
Funkar förvånansvärt bra som filmidé men titeln förbryllar. Håller med om kommentarerna att musiken delvis är ett problem. Den är i de flesta fall inte lika modernistisk ock spännande som som konsten.
foppa99
2010-09-29
Lilla Blåa Mus:kul anekdot. & jag säger som goeran:Själva samtalen med Picasso, när han visas i bild, är allra bäst.
albanross
2010-04-25
bland de mest fascinerande och smarta jag sett!
ilBrutto
2009-11-24
Den här filmen är ju i sig ett fascinerande konstverk och det passar det pausbara mediet perfekt, för hur intressant det än är att se Picasso att måla så gör sig filmen bäst i korta portioner.
LillaBlåaMus
2007-01-24
En biograf i Borås 1956 fylld av förväntansfulla barn (inkl. min pappa) såg Mysteriet Picasso i tron att det var en äventyrsfilm, liksom alla tidigare söndagsmatinéer. Ingen hade hört talas om Picasso. Gissa om de blev besvikna - Picasso har nog aldrig blivit så utvisslad...
goeran
2006-04-23
En intressant dokumentär men det blir, som någon kommenterat tidigare, lite tråkigt i längden att bara se på målningarna till musik. Själva samtalen med Picasso, när han visas i bild, är allra bäst.
caffeineaddict
2005-08-18
Blir bättre allteftersom bilderna blir snyggare och mer komplicerade. Ökade min förståelse för en konstnär (Picasso) som aldrig tidigare intesserat mig särskilt och bidrog till min starka kärlek för en annan (Clouzot).
surrealisten
2005-03-26
När Picasso ber om en större duk blir det riktigt stort!
Poivoroinen
2005-02-10
Intressant dokumentär i ordets sanna bemärkelse. Underbara bilder, lekfulla men samtidigt fyllda med sanningar. Roliga små uppdrag och "happenings" förgyller filmen som när Picasso ber om en större duk och filmduken vecklar ut sig i Cinemascopeformat. Skitkul.
enid
2005-02-08
Facinerande att tänka sig att en målning av Picasso kanske består av tio, lager på lager. Annars kändes den mest lång.