3.6

Mysteries of Lisbon

Följer en svartsjuk grevinna, en förmögen affärsman och en ung föräldralös pojke i Portugal, Frankrike, Italien och Brasilien där de kommer i kontakt med en mängd mystiska individer.

Originaltitel Mistérios de Lisboa
Regissör Raoul Ruiz
Manus Carlos Saboga
Genre Drama, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Adriano Luz, Maria João Bastos, Ricardo Pereira, Clotilde Hesme, José Afonso Pimentel, Léa Seydoux, João Arrais, Albano Jerónimo, João Baptista, Martin Loizillon, Julien Alluguette, Rui Morrison, Joana de Verona, Carloto Cotta, Maria João Pinho

goeran
2015-05-09
Raoul Ruíz Mysteries of Lisbon (Mistérios de Lisboa) från 2010 är en underbar romantisk berättelse som utspelas i 1830-talets Portugal och Frankrike men med återblickar bakåt i tiden. Filmen bygger på Camilo Castelo Brancos berömda roman med samma titel som kom ut 1854. Fantastisk scenografi, magnifikt foto och goda skådespelarinsatser gör detta till fyra och en halv timmes ren njutning.
hestret
2015-01-10
Episk i ordets mest positiva bemärkelse. Otroligt fin konstmässig framing, intressant berättarteknik med många laget och hemliga identiteter. Ser ut som en tavla, läses som en bok. Bra grejer, om än lite lång och överdramatisk stundtals. 83/100
BlackJim
2013-08-13
Varje scen är som en renässansmålning i rörelse. Mycket vackert för den som inte har bråttom.