2.4

Mussolini: The Untold Story

Miniserie om Benito Mussolinis liv från marschen mot Rom 1922 till hans död 1945; med särskilt fokus på hans familjeliv och kvinnorna i hans liv. Miniserien bygger på hans äldste son Vittorio Mussolinis memoarer.

Originaltitel Mussolini: The Untold Story
Regissör William A Graham
Manus Stirling Silliphant
Genre Drama, Krig, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare George C Scott, Lee Grant, Mary Elizabeth Mastrantonio, Raul Julia, Virginia Madsen, Robert Downey Jr, Gabriel Byrne, Gunnar Möller, David Suchet, Wolf Kahler, Anne-Louise Lambert, Stephen Marshall, Tony Vogel, Gina Bellman, Kenneth Colley

Astrojacob
2015-06-13
Synnerligen välgjort och historiskt intressant med en George C Scott i sitt livs roll? Visserligen lite VHS-känsla och typisk 80-talsdesign som drar ner helheten samt det stora minuset med engelska istället för italienska, men flera skådisar mycket bra. Kul med Virginia Madsen, Gabriel Byrne o en blott 20-årig Downey J:r ger en stabil Fyra.
LaDecima
2010-12-19
Trams.
Ola_Schubert
2009-11-22
Nä minns denna som ganska ointressant på något vis Väldigt stor betoning på det privata.. En stark tvåa i betyg. Duger som ströunderhållning, i nödfall, om man har väldigt gott om tid.
Kurganen
2009-09-08
Man förväntar sig att ett drama om Mussolinis liv, mitt i storpolitikens hjärta och konsekvenserna av denna politik, ska vara ett av intensitet, spänning och dramatik. Nog är det dramatiskt alltid, händelserna som filmen porträtterar men regissören lyckas inte fånga detta. Istället för en fängslande filmupplevelse är resultatet ett ljummet drama utan riktig udd. Det är lite synd, det hade kunnat bli så mycket mer. Den största spänningen infinner sig de sista två timmarna, då allt rasar omkring Mussolini och hans marionetter. I övrigt puttrar det på utan något större djup. Jag hade nog önskat mer fokus på det politiska spelet och krigsförloppet snarare än hans familje- och kärleksliv.
goeran
2008-08-28
Rätt intressant miniserie även om den väl mycket följer amerikanska såpamallar (och naturligtvis känns det väldigt konstigt att alla talar engelska). George C Scott är bra som vanligt; riktigt trovärdig i huvudrollen som Mussolini.