3.4

Musa - The Warrior: Princess of the Desert

Året är 1375. Oroliga tider råder i Fjärran Östern. Korea och den kinesiska Ming-dynastin har kommit på kant med varandra. En stor delegation sänds därför från Korea till Kina för att fredsförhandla. Under färden blir delegationen anklagad för spioneri och dömda att dö i öknen. Plötsligt går den kinesiska ärkerivalen och mongolen Yuan och hans armé till attack mot ökenlägret och delegationen fritas och beger sig tillbaka mot Korea. Strax kommer de dock på andra tankar när de upptäcker att Yuan tillfångatagit en Mingdynasti-prinsessa.

Originaltitel Musa
Alternativ titel Wu shi
Regissör Kim Sung-su
Manus Kim Sung-su
Genre Krig, Drama, Action, 2000-tal
Skådespelare Yu Rongguang, Zhang Ziyi, Jung Woo-sung, Ahn Sung-kee, Ju Jin-mo (I), Park Yong-woo

Skapad 2019-11-09 av niebaotan
År 1375, i Kina råder det ett tillstånd av kaos då Yuan och Ming dynastierna hamnat i krig. Det Koreanska herraväldet skickar en grupp med diplomater och soldater för att sluta fred med Ming sty...   Läs mer »

RichardEk
2013-07-27
"Vilda Västern" blir "Vilda Östern" i denna mycket sevärda film. Utifrån ett politiskt 'grand narrrative' om en prinsessas symboliska betydelse för sitt lands möjlighet att göra uppror mot en övermakt, rullas en 'jakt- och belägringshistoria' upp, som blir mer och mer spännande desto längre filmen fortskrider. Filmen lånar mycket av westerngenren när det gäller de episoder som driver berättelsen framåt, men kombinerar detta med ett österländskt moraliskt ramverk, en 'omöjlig kärlekshistoria och muskulösa actionscener sällan skådade i amerikanska filmer om 'frontlandet'. Låt er inte luras av filmens något trevande inledning, och det faktum att hjälten inte omedelbart introduceras. Alla pusselbitar faller efterhand på plats och resultatet är en strålande äventyrsfilm.
hyochan
2010-08-16
En rätt så platt film, som för det mesta tråkade ut mig. Att den inte får lägsta betyg är för de goda skådespelarinsatserna.
Ola_Schubert
2010-07-14
Att jag engagerar mig r i denna film beror nog på att trots en tämligen ytligt intrig så blir det aldig tråkig. Att vanliga soldater skildras gillar jag även om koreanerna har smak för överdrifter. Våldet är inte konstnärligt utan bara rått. Men filmen kan ju tolkas som en antikrigsfilm, om man så önskar. Jag ger denna film en mycket svag fyra tillsvidare. Sedan får vi se när jag sett mer österlänsk film om bedömningen kvarstår.
ilBrutto
2010-03-07
Massor av yta med episka proportioner men ganska lite innehåll och väldigt förutsägbar. Funkar men är inget mästerverk
N-din
2009-07-26
Jag kommer inte ihåg så mcket av den, men minns att den inte var så yperligt bra, hehe ;o
Larsman
2009-05-09
Bra film! men de sista scenerna måste varit något av det värsta någonsin. Koreansk pop passar inte i sådana här filmer
fongie
2009-03-14
Nej
GragB
2008-11-12
Det var egentligen en fyra, men den kassa musiken som kom till eftertexterna var liksom svärdhugg nummer 781, den här gången var det filmens huvud som skildes från kroppen.
HerrNenne
2008-08-25
Lite rörig, och lite tråkig. Man får inget djup i karaktärerna, och det andra har man sett förut.
ThePatient
2008-05-29
Det första som händer är att man får alltför många namn att hålla reda på, och det är ju inte ett bra sätt att börja en film. Lättare blir det inte heller, virrigt.