2.7

Mordet på Orientexpressen

Den kända belgiska detektiven Hercule Poirot utreder ett mord på en rik amerikan som skett ombord på Orientexpressen.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Kenneth Branagh
Manus Michael Green
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Tom Bateman, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Josh Gad, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Marwan Kenzari, Olivia Colman, Lucy Boynton, Sergej Polunin, Manuel Garcia-Rulfo, Miranda Raison

djonipony
2024-02-26
2.5. Som någon annan påpekade så är CGI:n provocerande. En rejäl fake-/studio-känsla, tyvärr. Trevligt med alla kända ansikten, tåg för 90 år sedan i vintriga bergstrakter, finporslin, agendor och mystik. Men det blir inte vansinnigt spännande och upplösningen är något av ett antiklimax. Kanske är överdriven QT-fanboy men finns drag av Hateful-score i en bit av musiken här, vi har främlingar isolerade i vinterlandskap, vi hör tyska talas för att andra inte ska förstå och vi får även en tysktalande som avslöjar sig med en felaktig detalj. Allt kanske är slump, men rimligen har Branagh sett en del QT.
hsimpson
2024-02-05
Om man redan har koll på storyn bidrar väl inte den här med så mycket alls, egentligen. Men det finns välgjorda inslag, även om jag får utslag på kroppen av all CGI. Stark tvåa.
Ghostface
2022-09-04
Trots en visuellt tilltalande men lite väl polerad yta så blir intrigen och karaktärerna alltför bleka. Ingen kalkon men inte heller särskilt minnesvärt tyvärr.
Körsbär
2022-01-21
Jag som inte är det största deckar-fanet, hhar ju hört talats om titeln. Men aldrig gjort kopplingen att det har med Poirot å göra. Så för mig är kort å gott allting nytt. Så jag uppskattar vad jag såg även om jag tycker man kunde göra vissa saker snyggare/bättre. Lite väl hetsigt tempo till o från exempelvis. Men en helt klart underhållande film, stark trea.
2021-11-14
WTF-Detta var crap rakt över..// Branagh som Poiriot är lixom ett stort skämt!. Sen, såklart, detta skall ju föreställa Anno. 1934. Då har dom fräckheten att slänga in en svart-lirare som spelar offer-rollen. hmmm. Something-Stinks###(((
pelikan
2021-01-21
Vi var två, och somnade båda i biosalongen... Sämre betyg tror jag inte att en film kan få.
viffslan
2021-01-10
Ingen favorit, den från 2010 är bättre. Fullspäckad med kända skådespelare men det hjälper inte. Det känns som en pojkdröm för Branagh, att spela den store detektiven, och han tar minsann ut svängarna. Dock gillar jag inte denna Poirot, som jagar skurkar, håller pistoler och ger sig in i brottningsmatcher. Handlingen blir fort tråkig och slutet är inget att hänga i julgranen.
2020-12-11
Är absolut inte lika bra som filmen från 1974...
2020-08-28
Ett klassiskt mordmysterium levererat av bra skådisar - så inget ont sagt om det. Men att den hyllas för sitt vackra foto och visuella skönhet? Hela filmen skriker ju konstgjord. Förutom möjligtvis tågets interiörs kulisser känns precis allt skapat med grön skärm. Och de kunde ju åtm låtsats frysa en aning eller kanske andats lite rök i kylan i de vintriga "utomhusscenerna"
F-M-J
2020-04-11
Helt ok. Boken är bättre. Som oftast, men ändå.