2.7

Mordet på Orientexpressen

Den kända belgiska detektiven Hercule Poirot utreder ett mord på en rik amerikan som skett ombord på Orientexpressen.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Kenneth Branagh
Manus Michael Green
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Tom Bateman, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Josh Gad, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Marwan Kenzari, Olivia Colman, Lucy Boynton, Sergej Polunin, Manuel Garcia-Rulfo, Miranda Raison

pelikan
2021-01-21
Vi var två, och somnade båda i biosalongen... Sämre betyg tror jag inte att en film kan få.
viffslan
2021-01-10
Ingen favorit, den från 2010 är bättre. Fullspäckad med kända skådespelare men det hjälper inte. Det känns som en pojkdröm för Branagh, att spela den store detektiven, och han tar minsann ut svängarna. Dock gillar jag inte denna Poirot, som jagar skurkar, håller pistoler och ger sig in i brottningsmatcher. Handlingen blir fort tråkig och slutet är inget att hänga i julgranen.
2020-12-11
Är absolut inte lika bra som filmen från 1974...
2020-08-28
Ett klassiskt mordmysterium levererat av bra skådisar - så inget ont sagt om det. Men att den hyllas för sitt vackra foto och visuella skönhet? Hela filmen skriker ju konstgjord. Förutom möjligtvis tågets interiörs kulisser känns precis allt skapat med grön skärm. Och de kunde ju åtm låtsats frysa en aning eller kanske andats lite rök i kylan i de vintriga "utomhusscenerna"
F-M-J
2020-04-11
Helt ok. Boken är bättre. Som oftast, men ändå.
RustyFilm
2020-03-27
Det här är ju en filmatisering av den kanske mest lästa Agatha Christie boken, så de flesta kan handlingen hyfsat. Så även jag detta trots att jag absolut inte är nått fan av genren eller Christie. Har därför undvikit den här filmen men nu i karantäntider blev det ändå dags. Och javisst Branagh har skapat en fantastiskt snyggt fotat tågresa, ett visuellt mästerverk. Men när det kommer till handling och dialog är det så trist och teatralt uppstyltad som jag befarade, tyvärr.
dafreakish
2019-11-24
Fruktansvärt konstigt berättat och med ett slut som nästan får mig att sänka betyget ännu mer.
Roswall
2019-11-12
Det här var riktigt misslyckat. Utråkad.
TimBuckley
2019-11-03
Mest tycker jag om filmens sagokänsla tillsammans med hur det visuella känns. Vackra mjuka färger, ett mord och ett tuffande ånglok. Mycket mer behövs inte. Men till detta kan läggas en välskriven dialog. Filmens sista cirka 40 minuter är dock inte lika starka som den inledande timman. Så det blir en 3:a.
2019-11-01
Jag är inte bara en stor beundrare av Agatha Christies skapelser utan också en samlare av desamma. Hemma hos mig finns hyllor med bokutgåvor i alla dess former och i ett annat rum filmatiseringar av hennes verk. Jag kan därför inte motstå att se nya filmatiseringar, därav tog jag mig an denna film. Jag älskar Kenneth Branagh för hans många underbara filmatiseringar av Shakespeares verk men här med Christie fungerar det inte. Det finns stunder då det glimmar till lite men slocknar lika snabbt.