3.2

Mrs. Miniver

När andra världskriget drabbar Storbritannien, förändras livet radikalt för innevånarna i en liten engelsk stad. Fru Miniver står i centrum för händelserna. Allt från att hon får en lokal rosart uppkallad efter sig, till att hennes son blir förälskad i en ung vacker kvinna från traktens förmögna släkt. Samtidigt skördar kriget sina offer.

Originaltitel Mrs. Miniver
Regissör William Wyler
Manus Arthur Wimperis, George Froeschel, James Hilton, Claudine West
Genre Drama, Romantik, Krig, 40-tal
Skådespelare Greer Garson, Dame May Whitty, Walter Pidgeon, Teresa Wright, Richard Ney, Henry Wilcoxon, Reginald Owen, Henry Travers

2023-03-25
Bra film som börjar likt ett normalt 40-tals-melodram men sakta sipprar kriget in och förändrar suggestivt alltihop. Speglar nog ganska bra hur kriget långsamt börjar drabba folket och den märkliga känslan att gå från sitt vanliga vardagsliv till att plötsligt behöva gömma sig i bunkrar under nätterna utan att veta om ens hem kommer att finnas kvar imorgon. Filmen kändes heller inte förutsägbar och bjöd på ett överraskande slut. Jag blev imponerad och även ifall det finns drag av predikande så vinner det medmänskliga perspektivet elegant.
Tonti
2021-10-20
Något av en mindre besvikelse. Tekniskt är det höga poäng förstås och somliga scener står ut, inte minst den långa scenen när de sitter inklämda i skyddsrummet och bomberna dånar omkring. I övrigt hålls Wyler nog tillbaka av två huvudsakliga faktorer. Dels att filmen utspelar sig i det jovialiska britannien, där allt ska vara så jäklans jolly boy, men framförallt att den är gjord mitt under kriget och att en del nyanser av nödvändighet går förlorade i det. Ändå sevärd förstås.
#54
2015-01-21
Mestadels sympatisk.
2015-01-05
I händerna på regissören William Wyler ett hantverk som levererar på alla fronter och osar av kvalitè. Om Wyler äger filmen bakom kameran så är det ingen tvekan om att det är skådespelerskan Greer Garson som äger det som sker framför kameran. Vilken utstrålning, närvaro och vilket fantastiskt skådespel! Väldigt välförtjänt Oscar för denna prestation. Manuset är också inget annat än fantastiskt som verkligen får mig som tittare att uppleva alla variationer av känslor somkänslor som är möjliga. 4-
NoWireHangers
2014-02-01
Stundvis ganska propagandistiskt men också engagerande och gripande.
Rune2000
2010-10-06
Att filma en film som handlar om kriget mitt under tiden den utkämpas utan att det blir en propagandafilm är en bedrift i sig. Men "Mrs. Miniver" lyckas med mycket mer än så med sina starka karaktärstolkningar och dramatiken. Visst finns det brister på sina håll som mest handlar om övertydlighet, men det är ändå en film som är väl värt att se!
kexchokladet
2010-05-11
Välspelad och sevärd men det sentimentala huvudspåret blir lite väl tydligt för högsta betyg.
Astrojacob
2009-10-12
Värdig Oscarsvinnare med starka scener och bra skådespel. Tidstypisk skildring av "casualties of war" inspelad mitt under brinnande krig, därav den autentiska känslan. Solid Femma.
jep
2009-07-20
Fantistiskt bra berättad krigspropaganda. Dock för sentimental för en femma.
AnytimeAnnie
2007-08-07
Greer Garson är sjukt bra i denna film. Vilken inlevelse hon har in sina ögon!