Mördande legender

På sista tiden har Pendleton University i New England drabbats av en rad mycket märkliga dödsfall. Den självsäkra och vackra Natalie är säker på att en galen mördare går lös. En mördare, som väljer ut sina offer efter de gamla sägner som spökar på stället. Men vännerna tror inte på henne. Först när Natalie upptäcker vad som förbinder dödsfallen med varandra går den ohyggliga sanningen upp för henne: att det är hon själv som är nästa offer...

Originaltitel Urban Legend
Regissör Jamie Blanks
Manus Silvio Horta
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Jared Leto, Joshua Jackson, Alicia Witt, Rebecca Gayheart, Tara Reid, Michael Rosenbaum, Robert Englund, John Neville, Julian Richings, Danielle Harris, Natasha Gregson Wagner, Brad Dourif

päronanton
2022-01-07
Även fast konceptet har gjorts många gånger, så fick den mig i alla fall mot slutet att bli överraskad. En stark trea!
ItalyErik
2021-04-12
Såg filmen när den kom och mindes den som okay. Nu när jag ser om den, drygt 20 år senare, tycker jag den håller bra. Våldsamt och hyfsad stämning. Bra 90-talsslasher!
dudson
2021-04-09
Ytterst korkad teen-slasher som inte åldrats alltför väl... Ändå värt en check då många smått kända ansikten dyker upp. t,e,x Danielle Harris. Hon var ju med i Halloween 5. Sen en ung snorvalp Jared Leto. & Kungen själv. Herr Robert Englund. Tyvär så var tjejen som hade huvudrollen riktigt kass skådis=( Nåväl finns bättre och sämre slashers i den nya vågen som vällde fram på 90-talet//
Dele
2018-10-11
Visst finns här grundläggande hantverkskunskap i skapande av förströelsefilm, men detta är alldeles för krystat för att kunna tas på allvar, ens som underhållning.
BarryHero
2018-05-08
Kul med alla unga skadisar och 90-tals-New England-college-miljon. Trottsam i ovrigt for det mesta.
malin93
2018-04-23
Den dög att titta på men det var inget som stack ut. En del dumma grejer som jag till viss del bortsåg från, annars hade jag nog stört mig ännu mer på filmen. Jared Leto är helt klart bäst och han gör det ändå värt att se denna tycker jag.
Starlette
2018-03-22
Bättre än vad jag trodde. Man håller intresset uppe. Slår många andra liknande tonårs-skräckisar
Murvel48
2017-10-28
Mycket skrik för lite ull, sa han som klippte grisen.
2016-10-03
Ganska originell och spännande slasher med bra skådespelare.
Lotso
2015-10-06
I sin helhet är Urban Legend en film som hade potential att kunna bli den där lilla gömda skräckfilms pärlan. För den har en kreativ idé bakom sig och sin handling. Sättet mördaren använder sig utav urban legends genom sina mord känns nytänkande. Desvärre är det ungefär det enda som sticker ut i filmen. Allt annat faller den i samma håla som alla andra teen salsher filmer på denna tiden. Osympatiska karaktärer, ett klyschigt sätt att berätta historien på och något förutsägbar. Det som räddar den och gör den sevärd är just premissen och underhållning, annars är det samma gamla visa vi hört förr.