3.5

Mr Klein

Paris, 1942. Välbärgade Robert Klein köper konst till skampriser utav judar i nöd, men han ser inget konstigt i det. En dag får han vetskap om att det finns en annan Robert Klein i Paris, som dessutom börjat använda sig utav hans identitet. Snart står polisen och knackar på dörren...

Originaltitel Monsieur Klein
Regissör Joseph Losey
Manus Fernando Morandi, Franco Solinas
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto, Jean Bouise, Michael Lonsdale, Michel Aumont

Semiramis
2013-12-10
Började väldigt starkt, och det är en vacker film, men jag tyckte den började halta ganska snart. Aldrig ointressant, men den kunde blivit mycket bättre. Delon är utmärkt!
andywelt
2013-10-31
En av mina absoluta favoritfilmer som på ett ypperligt sätt lyckas blanda både politik, etik och mystik utan att det känns sökt.
JimCarrey
2013-06-13
Skönt och spännande kafkalunk i detta mycket omsorgsfullt regisserade praktmanus 3+
Suverän
2012-02-01
Stark 4:a! Delon glänser.
kakbakarn
2012-01-23
Jag är inte ett lika stort fan av Delon som många andra är, och filmen är ganska långsam utan att vara alltför engagerande. Ändå är det en väldigt intressant film med en passande dämpad stämning, och känslan är att detta är en ganska ovanlig skildring av tiden under andra världskriget. Så här i efterhand känns det som en stark trea.
DanielJanzon
2010-12-28
Alain Delon, tyvärr utan mustasch i denna film, en av världens coolaste skådisar... i en mörk och ruskig film.
hairofthedog
2009-09-03
accatone har en poäng ang detta med krigsfilmer. den här är jävla bra, o jag tycker delon fungerar utmärkt i rollen som killen-som-inte-vet-vad-som-händer-honom.
Tonti
2009-05-10
En stämningsfull och intressant film som dock hade behövts stramas upp och förtätas för att uppnå den spänning och dragningskraft den kunde haft. För en film med så här mycket Bogarde-feeling är det dessutom ödesdigert att inte ha honom i huvudrollen, här står istället en betydligt anonymare Delon i centrum. Slutet är dock riktigt bra.
accatone
2007-04-26
Utmanande och slående film. De bästa WWII-filmerna är de som inte handlar om kriget i sig, och för ner det till personlig nivå. Det blir mycker mer tillgängligt
origC-J
2006-04-23
Riktigt intressant mysteriefilm. Väntade mig en film om förintelsen, men det är mer en thriller med briljant manus. Kryptisk story (varför händer alltihop? Vem är den andre Klein? Vem är flickan? Vad är det med familjen?) och perfekt politiskt korrekt dialog. Räds inte heller för att visa antisemitism och medlöpare i Frankrike. En alltför okänd pärla.