Mr. Jones

1933 är den unge walesiska reportern Gareth Jones på mångas läppar efter att som en av få lyckats ha fått en intervju med Adolf Hitler. För sin nästa artikel behöver han nästla sig in i Sovjet för att försöka lista ut hur kommuniststaten lyckats med den snabba modernisering av landet och upprustningen av armén. Ambitionen är att få en intervju med Stalin, men färden för honom istället olovandes vidare till Ukraina. Under mardrömsliknande former blir han vittne till svaret på Sovjets växande framgång när han ser hur ryska soldater med våld länsar landet på alla sina grödor, med miljoner svältande människor till följd. Samtidigt är ryssarna Gareth på spåren och kommer göra allt i sin makt för att hindra den fasansfulla sanningen att spridas?

Originaltitel Mr. Jones
Regissör Agnieszka Holland
Manus Andrea Chalupa
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Fenella Woolgar, Michalina Olszanska, Beata Poźniak, Celyn Jones, Julian Lewis Jones, Richard Elfyn, Jane How, Krzysztof Pieczynski

Dream
2023-08-20
När man ser den här så får man direkt tanken att "Historien nu upprepar sig!", men bortsett från det så är problemet att alla dessa berättelser liknar varandra, vi har sett liknade förut och den första timmen på tok för långsam.
Starkbröl
2023-04-03
Bra skådespelare, viktigt historiskt hyfsat korrekt källmaterial (utom en anakronistisk Orwell, som dock behövs för att åskådliggöra Durantys beteende), riktiga historiska skurkar och hjältar, bra scenografi och filmning, ja nästan allt är rätt kvalitativt faktiskt. Trots det lyckas filmen inte riktigt dra in mig. Kanske en för okarismatisk huvudrollsinnehavare?
Engravadlax
2023-03-27
En del mediokra birollsinnehavare, och det hade varit önskvärt med bättre produktionsvärden överlag, men samtidigt så gissar jag att större produktionsbolag inte hade velat röra en verklig historia om hur New York Times--än idag världens mäktigaste nyhetsorganisation--mörkade Holodomor (och även senare förintelsen, vilket förtjänar sin egen skildring).
amam
2022-11-13
Svag trea. Inget speciellt men heller inget dåligt. Vanessa Kirby skiner till i en mindre roll som är väldigt tunnt skriven men som hon gör det mesta hon kan av.
Albion
2022-04-07
En gedigen film om bortglömd katastrofmassaker i tidiga Sovjetåren. Reportageresan till Ukraina är gripande och bra fångad. Det slår väl inga gnistor kring denna produktionen kanske men som sagt gedigen och viktig. Betyget blir en stark 3;a, 3+
2022-03-31
Att se detta gör inte att man blir vänligare inställd till Ryssland, men också den rätta tiden. En historia som bygger på en bok skriven av ett barnbarn till någon som upplevt allt och en regissör som bryr sig om sanningen och vill visa på journalistikens ansvar och hur viktig fri media är. Samtidigt funderar jag, hur mycket kan man begära, är priset för högt? Här finns också den motsatta sidan, medlöperi. Scenerna i Ukraina är de starkaste och svåraste att se, de är inspelade i en nästan utdöd by där några äldre kvinnor fortfarande minns. Konsten att visa på det fasansfulla utan att överdramatisera har regissören lyckats mycket bra med, även Nortons nedtonande roll gör sig mycket bra här, allt han ser, ser vi. Mycket är tungt att se, men så nödvändigt.
RustyFilm
2021-11-10
Filmen sägs bygga på en sann historiebeskrivning. Enligt den så skulle Stalin under ett par år i början av 30-talet med hjälp av tvångskollektiviseringar av jordbruket plundra den ukrainska landsbygden på dess spannmålsproduktion och annan föda. Detta för att få in exportkapital och lyckas med en snabb modernisering av Sovjet och dess krigsmakt. Hanteringen resulterade i svält och död för miljontals ukrainare. Detta lyckades tydligen Stalin regimen dölja för omvärlden med hjälp av kontroll och massiv blockad av nyhetsrapportering. Gareth Jones (James Norton) passion var att tränga igen den blockaden och utforska och avslöja de verkliga förhållandena. Det är den kampen den här dramathrillern handlar om.
goeran
2020-12-29
Agnieszka Hollands film Mr. Jones från 2019 är ett mycket välgjort historiskt drama om hur den unge brittiske journalisten Gareth Jones, med stor fara för eget liv, avslöjade Stalins och den kommunistiska regimens folkmord på bondebefolkningen i Ukraina 1932 – 1933 genom organiserad massvält (det som för eftervärlden har blivit känt som Holodomor). James Norton är bra och trovärdig i rollen som Gareth Jones liksom Peter Sarsgaard i rollen som Walter Duranty (den kommunistiske medlöparen som var New York Times Moskva-korrespondent). Betyg 4.
myslas
2020-05-17
Av någon konstig anledning tror jag inte jag sett en film av Holland sedan Europa Europa så det var väl kanske på tiden nu. Den här är inte av samma klass men det är mycket snyggt gjort och framförallt delarna från Ukraina är väldigt bra. Andra partier är lite svårare att gilla och även om jag kan förstå att de blandade in Orwell i den här historien av pr-skäl så är han egentligen onödigt inkluderad. Särskilt med tanke på att Djurfarmen skrevs många år efter de här händelserna. Sevärt ändå.
fisk0
2020-04-11
Jag tycker den funkade riktigt bra, otroligt fint kamera- och klippningsarbete genom filmen och störde mig inte alls på det brittiska uttalet, möjligtvis med undantag av han som spelade George Orwell, men egentligen var det mer konceptet med återkopplingarna till Djurfarmen som kändes forcerade snarare än skådespelarinsatsen.