Mountains May Depart

Kina, 1999. Barndomsvännerna Liangzi och Zhang är båda förälskade i Tao, stadens skönhet. Tao beslutar sig slutligen för att gifta sig med den rikare Zhang. De får snart en son som de döper till Dollar. Filmen undersöker hur Kinas ekonomiska boom har påverkat banden i familjer, traditioner, och kärlek.

Originaltitel Shan he gu ren
Regissör Jia Zhangke
Manus Jia Zhangke
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Zhao Tao, Zhang Yi, Liang Jingdong, Dong Zijian, Sylvia Chang, Han Sanming

hsimpson
2021-09-30
Detta funkade inte för mig. När de gav sonen namnet Dollar slog jag handflatan i huvudet och stängde av.
StureStenhög
2019-03-31
Min första kontakt med Jia Zhangke, men jag gillar att han verkar vara en kille som tycker att han kan göra film hur fan han vill. Det här är intressant både formmässigt och idémässigt. Beslut som får konsekvenser för alla inblandade och t.o.m. över generationer. Det är en film om livet tamejfan! Inte så upplyftande kanske, men annars hade det ju inte varit en film om livet. Jag gillar också hur musiken används som ett återkommande inslag, och hur texten till Go West medvetet rimmar alltmer illa med det vi beskådar under filmens gång. Slutscenen är fantastisk, och det är först då det slår mig hur bra det här är. Det är en film som i slutändan är bättre än summan av dess enskilda delar
Fredzon_M
2016-02-07
En asiatisk arthouse-regissör som bryter sig ur den traditionella mallen och bara kör. Zhange skippar subtiliteten, naturalismen och distansen och bara dyker huvudstupa in i en känslomaxad globaliseringstriptyk. Jia fegar inte heller för att ösa på med massa känslomättad och melankolisk musik på ett närmast populistiskt vis och jag älskar det. Den tredje delen är visserligen klumpig men jag väljer att se det som att det passar konceptuellt. Man skulle kunna kasta invektiv på Jia (sell-out! reaktionär! övertydligt! banaliteter!) men jag är alldeles för upptagen av att njuta i fulla drag.