3.4

Möte under stjärnorna

Frankrike under La Belle Epoque. En historia om vänskap, kärlek, svartsjuka och svek. Ett gäng vänner hänger på en dansrestaurang. I centrum står Marie, kallad Guldhjälmen, som har många mäns blickar på sig, inklusive sin svartsjuke mans.

Originaltitel Casque d'or
Alternativ titel Golden Helmet, Golden Marie
Regissör Jacques Becker
Manus Annette Wademant, Jacques Companéez, Jacques Becker
Genre Kriminalare, Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Simone Signoret, Serge Reggiani, Claude Dauphin, Raymond Bussières, Gaston Modot

hsimpson
2021-11-08
Lite ojämn, men många scener är fantastiska. Inte min favorit-Becker, men ytterligare ett tecken på hans höga nivå.
2018-09-13
En svart-vit fransk film som är väldigt amerikansk i stilen. Stundtals makaber och en del fascinerande scener. En stark trea.
#54
2018-04-17
Filmen lämnade inte några bestående intryck hos mig, men det kan mycket väl bero på att jag var i tröttaste laget när jag såg den.
KimEkberg
2018-04-10
Bra men inte bättre.
Tonti
2012-12-07
Becker känns lite mindre känd än han borde vara men det kanske beror på att han är ganska svår att kategorisera. Denna känns som en slags förlängning av den poetiska realismen och lyckas förvalta arvet med den äran. Fotot är mycket snyggt och det finns en stor dos sensibilitet och närvaro i tids- och miljöskildringen. Vissa scener är fantastiskt vackra och själva iscensättningen trotsar narrativets ganska förutsägbara gång. Karaktärerna får tala med blickar snarare än ord. Riktigt bra.
Sznax
2012-05-17
Scenografi, kostymer och miljöer ger en helt underbar stämning i filmen, trovärdig så det stänker. Bra skådespelare håller under stora delar filmen på rätt spår, men när det närmar sig slutet så tar fantasin slut. manuset håller inte hela vägen och man börjar faktiskt tröttna lite på filmen, detta trots den korta längden. Karaktärerna är tunna (och lite för lika varandra) så man får aldrig någon anknytning till dem, det gör slutet lite av en axelryckning. Men visuellt är filmen mästerlig, och det gör den till en väldigt bra film. Betyg 7.1
Rune2000
2010-09-20
Mycket snygg och kompetent film av Jacques Becker. Simone Signoret är fantastisk i rollen som Marie!
accatone
2008-01-27
Inte ens i en antik miljö kan Becker låta bli att göra gangsterfilm. Fantastiskt mimspel och fina kamerarörelser.
jep
2008-01-16
Tunn sentimental historia. När man i slutscenerna får se Signorets (mycket vackra) ansikte fokuseras för 5:e eller 6:e gången storknar jag.
emilstjernholm
2008-01-16
Hmm. Blev lite parodiskt stundtals. Men visst är det en intressant miljöskildring. Historien ger jag dock inte mycket för.