Mot södern

Till det diktaturstyrda Haitis paradisstränder kommer tre medelålders kvinnor i slutet av 70-talet för att roa sig med unga pojkar; Ellen som är litteraturprofessor från Boston, Brenda som är en otillfredställd hemmafru från Georgia och Sue som är fabriksarbeterska från Kanada. Problemet är bara att två av de tre kvinnorna har siktat in sig på samma man.

Originaltitel Vers le sud
Regissör Laurent Cantet
Manus Robin Campillo, Laurent Cantet
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Karen Young, Charlotte Rampling, Louise Portal, Ménothy Cesar, Lys Ambroise, Jackenson Pierre Olmo Diaz, Wilfried Paul, Anotte Saint Ford, Marie-Laurence Hérard, Michelet Cassis, Pierre-Jean Robert, Jean Delinze Salomon, Kettline Amy, Daphné Destin

larox
2013-04-14
Inte utan att jag skäms för att vara kvinna när jag ser denna film men den är onekligen bra!
Johan2006
2013-03-31
Jättebra! Snygga killar och kraftfulla gamla damer. Överraskande bra!
haajen
2012-10-22
Den är lite för lång men annars tycker jag det är en bra film som känns hyfsat nyanserad, publiken får i mångt och mycket själv bilda sig en uppfattning om karaktärerna och deras beteende. Gillar också att kvinnorna inte enbart utmålas som västerländska monster. En bra film som skaver.
mammene
2011-09-24
Ganska meningslös film som kändes seg. Kvinnorna var antingen egoister eller våp, inget jag roades av.
joakimfolke
2011-07-27
Vilka snuskiga/äckliga gamla tanter...
HerrFågelsaft
2011-06-17
Annorlunda triangeldrama med inte så liten portion samhällskritik. Intressant att få se kvinnor i rollen som hänsynslösa, gubbsnuskiga exploatörer, men annars är det samma gamla visa. Rika har det bra på fattigas bekostnad. Bra att regissören straffar alla huvudkaraktärens försök till goda intentioner.
Galivan
2011-06-17
Bitvis seg men mycket bra.
orson
2011-06-17
Filmens styrka ligger i att den är politiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt förankrad. Dessutom att regissören inte pekar med hela handen. Små antydningar är allt som behövs. Sedan är det upp till publiken att tänka själv och dra sina egna slutsatser.
micha
2010-03-06
bra film..gillar det låga tempot och den känslomässiga laddningen..men den här filmen skulle aldrig kunnat "komma undan" som neutral med omvänt genusperspektiv
safir
2010-01-13
framställningen av kvinnornas sätt att förhålla sig till killarna är ibland riktigt obehaglig att se. Största bristen är att den är lite tråkig. Jag gillar att den, förutom kvinnligt sexköpande, också sätter ljus på västerländernas exploatering av fattiga människor i andra delar av världen. Och den naivitet som finns med där. Inte helt olika Moodyssons mammut i detta faktiskt.