2.5

Morianerna

Thriller om rik patriark och hans mordiska släkt.

Originaltitel Morianerna
Regissör Arne Mattsson
Manus Per Wahlöö, Arne Mattsson, Jan Ekström
Genre Skräck, Thriller, 60-tal
Skådespelare Heinz Hopf, Eva Dahlbeck, Tor Isedal, Anders Henrikson, Erik Hell, Elsa Prawitz, Lotte Tarp, Julia Cæsar, Elsa Ebbesen, Olle Andersson

themodest
2016-12-04
Märklig film av Mattsson...
Raimo_1985
2014-02-07
Den får en tvåa i alla fall i efterhand. Godkänt för Heinz Hopf.

2013-07-02
Julia Caesar och Heinz Hopf livar upp denna film, som är rätt seg och vilsen. Verner Vade (Anders Henrikson) känns mest som en grinig gubbe och inte så vidrig som hans familj verkar tycka. Olle Andersson som poliskommissarien gör väl ingen storartad insats och till och med Erik Hell och Eva Dahlbeck, som jag brukar gilla, gör inte heller några särskilt minnesvärda roller. Filmen borde kanske bli mer av ett kammarspel och påbörjas där den slutar. Lite tillbakablickar vad som ledde fram till slutet. Tror det hade gjort den bättre och mer intressant. Nu är det en inte riktigt helt förlöst film.
Raimo_1985
2012-10-24
Utan Heinz Hopf suveräna insats hade filmen nog fått en tvåa.
Dele
2012-06-07
Hyfsat morddrama med en genomgående bitsk ton som förnöjer. Bästa repliken.: "-Skål, Verner!"
CHARITY
2010-04-18
Tråkigt!, extremt tråkig film, fastän Julia Caesar är med bara 2 minuter, så är hon enligt mig den enda värd att se i filmen.
alexi
2010-01-25
Jag är förälskad i Heinz Hopf! <3
våldsamt_våld
2009-02-21
hopf är suverän som pskyopat
akasava
2008-04-12
Stark och speciell film som inte är utan brister. Inte en av Mattssons bästa, och absolut inte en film jag skulle rekommendera som introduktion till regissören. Fortfarande en väldigt välgjord, om än krånglig, film dock. Heinz Hopf sticker ut här.
HerrArne
2008-01-23
Missa inte Olle Andersson coola polis.