3.3

Mordet på Orientexpressen

Ångvisslan tjuter när Orientexpressen dundrar fram på sin väg mellan Istanbul och Calais. Ombord frotterar sig de rika och berömda i prakten och överflödet. Mitt i natten stannar tåget plötsligt till då spåret är blockerat av snömassor. Intet ont anande fortsätter passagerarna att sova. På morgonen hittas industrimagnaten Ratchett mördad med tolv knivhugg, fast kupén var låst. Nu gäller det för Hercule Poirot att snabbt lösa mysteriet innan ovädret bedarrat och gruppen upplöses. Alla hade motiv, alla är misstänkta – till och med butlern.

Baserad på romanen Murder on the Orient Express av Agatha Christie från år 1934.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Sidney Lumet
Manus Paul Dehn
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave, Rachel Roberts (I), Richard Widmark, Michael York, Colin Blakely, George Coulouris, Denis Quilley, Vernon Dobtcheff, Jeremy Lloyd, John Moffatt

Albion
2024-03-31
Omtitt efter åtskilliga år. En sann klassiker där filmens utfallet förstås blir ordentligt drabbad vid en omtitt. Men skön atmosfär och en saligt brokig samling gamla skådespelare. Betyget blir en stark 3:a, 3+
BarryHero
2024-03-08
Betydligt bättre än filmatiseringen från 2017, och vilken ensemble! Tar en stund att finna sig i Albert Finneys märkliga karaktär, men när man väl gör det så är han strålande. Ingrid Bergman vann en Oscar för sin roll, vilket gör att man på förhand förväntar sig mer av henne. Hon är med i en imponerande fem-minuters-scen utan några klipp, och även om den skådespelarinsatsen är vass så känns det ändå som om att lite mer borde ha krävts för en Oscars-vinnande roll. Härlig tågmiljö, musik, och Agatha Christie-värdig whodunit-stämning vilket gör filmen klart sevärd även om man vet hur historien slutar.
Nalleman
2024-03-07
Har aldrig varit något fan av Christie och än mindre av Poirot oavsett var han dykt upp. Gillar helt enkelt inte karaktären Poirot. Den här filmen innehåller dock många klassiska skådespelare som är kul att se. Filmen är för lång och hade mått bra av att kortas ner. Galleriet av kända skådespelare ger dock en stark tvåa i betyg.
klatjoffs23
2023-01-05
Långsökt och med total avsaknad för rättsstatens principer
Dream
2023-09-05
Börjar bra och slutar bra, men där i mellan bara en massa "Bla, bla, bla, bla, bla".... Vilket betyder att det inte åldrats bra. Roligare att se James Bond och klassikern Psycho från 60-talet än detta. Tror även att den här hade mått bra av att göras om till en "3 avsnitts" serie istället för en lång film, då hade intresset kanske hållit bättre i dagens värld.
Sheepy
2022-12-18
Underhållande och lättsamt. Det mest imponerande är dock persongalleriet, som fullständigt svämmar över av kända namn. Speciellt kul är det att se Martin Balsam och Anthony Perkins återförenade.
Tonti
2021-01-05
Matinémys med många roliga stjärnor.
2020-12-11
Den här filmen är riktigt bra. Jag gillar Ingrid Bergman-
myslas
2020-04-05
Stjärnspäckad produktion av Agatha Christies klassiker som är ungefär hundra gånger bättre än filmatiseringen från 2017. Bland många goda skådespelarinsatser står Ingrid Bergman ändå ut och hennes Oscar-vinst var högst välförtjänt. Foto, musik, kostym och klippning är också av högsta klass. Dessutom står Sidney Lumet för en regi där han lyckas avväga spänning och humor på ett perfekt sätt. Utmärkt!
hsimpson
2019-05-31
Har verkligen inte åldrats med stil. Jag är egentligen inte imponerad av någonting med denna film, möjligen med undantag för storyn, men den står ju Christie för.