3.2

Mordet på Matthew Shepard

Dramadokumentär baserad på en verklig händelse. En ung homosexuell man blir 1998 mördad i den lilla staden Laramie i Wyoming. Snart är ett stort pressuppbåd på plats.

Originaltitel The Laramie Project
Regissör Moisés Kaufman
Manus Stephen Wangh, Stephen Belber, John McAdams, Barbara Pitts, Moisés Kaufman, Amanda Gronich, Greg Pierotti, Andy Paris, Kelli Simpkins, Jeffrey LaHoste, Leigh Fondakowski
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Steve Buscemi, Christina Ricci, Laura Linney, Peter Fonda, Summer Phoenix, Lois Smith, Clea DuVall, Jeremy Davies, Frances Sternhagen, Joshua Jackson, Janeane Garofalo, Ben Foster, Amy Madigan, Clancy Brown, Tom Bower, Richard Riehle, Dylan Baker

ami86
2011-10-28
Osäker vilket betyg jag ska sätta. Det är en stark story och egentligen tycker jag upplägget är bra och det finns ett klart och viktigt budskap. Men jag hade nog uppskattat det här mer om det inte hade varit en massa skådespelare som låtsades vara folk från orten, ibland känns det extremt fejk, vissa repliker känns mycket konstlade och oärliga, man är riktigt medveten om att det är skådespel. Jag vet inte, tyckte den var lite konstig på det sättet.
emmycaution
2010-03-02
Du har nog betygsatt fel film. Här fanns ingen Elton John i slutet. Hursomhelst är det en enorm skillnad på filmerna. Här finns inget fokus på våldet han utsattes för (karaktären Matthew är inte ens med) och förövarna får bara utrymme i rättssalen. Istället ligger fokus på det stöd han fick från hbt-rörelsen (och andra naturligtvis) samt det hat som riktades mot homosexuella från den kristna högern i samband med händelsen.
queerish
2007-12-04
Vad är skillnaden på dom två filmerna? Hursom, jätteviktig och sorglig film. Mycket känsla och jag gråter så fort jag hör American Triangle med Elton John som spelas i slutet. Åh så viktig men fan så smärtsam att se.
padde
2006-12-13
Lipfest.
Bellan
2006-08-26
Jätte bra :)
haajen
2006-05-17
Självklart är det en viktig film men den griper aldrig riktigt tag i en, hade hellre sett en "äkta" dokumentär, formen distraherar mer än den tillför.
Aequitas
2006-05-03
helt klart superbra.
Zok
2006-05-01
Bra och tänkvärd, en film som ska ses som en dokumentär, men som använder skådespelare. Problemet är att vissa repliker känns just som repliker, vilket är negativt. Vissa skådisar var bra, men dock inte alla.
hanna123
2006-04-25
Mjaa, bra skådespeleri och filmen känns välgjord men det är något som fattas...
Silferstierna
2006-04-22
Ganska nyskapande rent stilmässigt, klart sevärd. En mycket stark trea.