Mordängeln

Thriller i bästa Hitchcock-anda. När agenten Harry Hannans fru blir dödad under en skottlossning på en restaurang, tappar han kontrollen och hans avdelning vill inte längre veta av honom. Någon vill döda honom och det kan vara någon av dem. Eller?

Originaltitel Last Embrace
Regissör Jonathan Demme
Manus David Shaber, Murray Teigh Bloom
Genre Thriller, 70-tal
Skådespelare Roy Scheider, Janet Margolin, John Glover, Sam Levene, Charles Napier, Christopher Walken, Jacqueline Brookes, David Margulies, Andrew Duncan, Marcia Rodd

2020-10-20
Grym insats av herr Scheider som plågad man. Fast själva filmen gjorde mig skapligt besviken tyvär/ Den tar aldrig styrfart eller nått driv i storyn" som är rejäl blase rakt igenom" 1+
Bomkia
2018-06-09
Roy Scheider är härligt paranoid och bestämd och det är den stora behållningen i filmen. 3+
eriqk
2015-11-23
Lite för förutsägbar, helt okej underhållning för stunden
emilstjernholm
2015-08-02
Jag älskade kameraarbetet och framförallt de frekventa steadicam-tagningarna. Härlig känsla, i synnerhet inledningen är fantastisk.
egoman
2013-01-09
Korkat manus med dåligt skådespeleri, särskilt från Janet Margolin.
amam
2011-10-02
Habil 70-tals thriller med Scheider i den sortens roll han brukar vara som bäst i. Janet Margolin är också bra i sin roll. Hon lyckades verkligen spika en av scenerna så jag nästan fick rysningar även om hon var ganska ojämn i filmen som helhet. Resten av filmen är just inget minnesvärt dock tyvärr. En svag trea.
Cunning
2011-08-15
Roy e ju alltid en liten bedrift men denna känns lite blek i jämnförelse med andra filmer i samma genre från samma epok. 3an e nog väldans nära men räcker inte helt. Dock klart sevärd om man är förtjust i 70-thrillers med en droppe spion feeling.
2010-04-28
Ytterligare en bortglömd pärla från tiden då dom kunde göra tighta thrillers. En hel del Hitchcock och Scheider så som man vill se honom.
MaraJade
2008-02-23
En hyfsat bra thriller med ett spännande slut.
jimmyringo
2006-12-28
Denna film vill jag se!!