3.7

Moonrise Kingdom

Sommarlovet 1965. En föräldralös scoutpojke och en problemflicka med advokatföräldrar rymmer ut i skogen tillsammans.

Originaltitel Moonrise Kingdom
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Roman Coppola
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Jared Gilman, Kara Hayward, Edward Norton, Bruce Willis, Bill Murray, Frances McDormand, Tilda Swinton, Jason Schwartzman, Harvey Keitel, Bob Balaban, LJ Foley, Seamus Davey-Fitzpatrick, Jake Ryan, Charlie Kilgore, Neal Huff, Lucas Hedges, Andreas Sheikh, Chandler Frantz, Rob Campbell, Gabriel Rush, Tommy Nelson, Larry Pine, Marianna Bassham, Eric Chase Anderson, Tanner Flood, Wyatt Ralff

Skapad 2019-12-04 av Mat1az
Det är september 1965. Ett orosmoln har blossat upp på den lilla ön New Penzance utanför New Englands kust. Den utstötta pojkscouten Sam (Jared Gilman) och den vilsna flickan Suzy (Kara Hayward) ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av rikirock
Wes Andersons Moonrise Kingdom utspelar sig under ett scoutläger sommarlovet 1965. Två unga turturduvor har träffats ett år tidigare och ingått en hemlig pakt: den här sommaren ska de rymma och ...   Läs mer »

Albion
2022-02-06
Wes Andersons stil är tålamodsprövande som vanligt. Det här känns inte bra helt enkelt. En viss charm men det mesta är bara trams och fånigheter. Betyget blir en 2;a
Starkbröl
2022-02-06
Bättre än tidigare WA-verk jag sett i och med att hans barnsliga och modellfokuserade estetik fungerar bättre när det faktiskt är en barn/ungdomsfantasi som bjuds. Ändå med samma störande inslag av kitsch och rent stiliserade karaktärer som hans andra filmer. De två ungdomarna är mycket bra i sina huvudroller.
2018-01-01
Helt ok....
2017-12-31
Svårt att sätta fingret på vad som är bra och vad jag gillar, men jag blev glad av det här och att det dessutom är snyggt paketerat är ju bara positivt.
Johan2006
2017-04-17
Jag tycker den här filmen var hur bra som helst! Bill Murray är nerdankad och bra som vanligt. Edvard Norton och Bruce Willis är två av mina favoriter och levererar.
supermancover
2016-10-02
Väldigt fin film, en stark trea. Hade jag varit 12 år gammal hade jag most definitely varit kär i Jared Gilman - men han är född 1998 så det är lite på gränsen för mig känner jag (obs, väldigt).
Hengman
2016-01-12
Barndomen är den vackra, hemliga stranden som sköljs över och försvinner i vuxenvärldens stormiga, kalla hav. En både rörande och underfundig berättelse som kräver att man förstår ett subtilt språk.
HerrNenne
2015-09-11
Efter omtitt: Skildringen av ungdomskärleken är fantastisk och Suzy är en underbar karaktär. Sen slutar det bra. Wes Anderson har här ingen finess och det blir för styltigt och övertydligt och regisserat.
KatjaF
2015-07-28
Lite skum, men smårolig och annorlunda.
Darkcheese
2015-03-22