3.7

Moon

Astronauten Sam Bell räknar sina dagar på Lunar Industries där han varit i tre år. Nu vill han tillbaka till jorden igen. Han ser ensam över traktorerna på månen som samlar helium från månens ytskikt men längtar efter sin fru och dotter och bearbetar arbetets monotoni med att sköta om blommor, fortsätta på sin föregångares träskulpturer och interagera med stationens dator Gerty. Hans krafter börjar dock sina och när han en dag vaknar efter en lång vila börjar han ana att hans närvaro på månen inte handlar om vad han först trodde.

Originaltitel Moon
Regissör Duncan Jones
Manus Duncan Jones, Nathan Parker
Genre Drama, Science Fiction, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Sam Rockwell, Kevin Spacey (röst), Dominique McElligott, Kaya Scodelario, Rosie Shaw

Jompalompier
2015-12-13
Jobbig att sätta betyg på. Cool idé och manus, lite synd att jag inte kände så mycket för huvudpersonen. Lika snygga effekter interiört som fruktansvärda exteriört. Men med tanke på budgeten så är väl inte det så konstigt.
garpa
2015-11-01
Sevärd men förväntningarna är bäst att hålla lågt.
skugge
2015-06-26
Stillsam rymdfilm. För stillsam för mig.
bad_droidboy
2015-06-02
Trodde jag skulle gilla den mer än jag gjorde. Tycker inte storyn riktigt går ihop annars gillar jag den gamla sci-fi stilen. Dock syns det att budgeten är låg ibland, särskilt scenerna utomhus på månen
MaxMackan
2015-05-21
Stilistisk och tänkvärd. Atmosfärisk.
vonadel
2015-04-06
Oj vad svårt det var att bestämma sig för om den skulle få en trea eller fyra. Känns som ett extra långt avsnitt av The Twilight Zone som jag gillar så mycket. Det är ändå så att något fattas för ett bättre betyg. Tycker inte Rockwell gör en dålig prestation, men kanske en annan skådis hade kunnat putta upp betyget något. 6/10
erkz
2015-01-24
om nomnom! Detta var en utmärkt film! Lugnt tempo, men alldeles lagomt. Spännande rakt igenom, bra dialog. Enligt mig blev den aldrig för en sekund tråkig.
Gigi1943
2015-01-17
Men oj då att ni alla verkade gilla den, jag tyckte bara att den var tråkig och seg, men början var ju intressant, tyvärr somnade jag mot slutet så jag vet inte hur det gick ...
2015-01-07
Vill man skapa en kuslig och ångestfylld känsla i sitt filmberättande så går man aldrig fel med att använda rymden som miljö. Det är också det som är filmens styrka under merparten av historien. Filmen har praktiskt taget bara en skådespelare och Sam Rockwell får därmed ett tungt lass att bära men gör det bra. Tyvärr är det så att ju mer filmen öppnar upp och ju mer man får veta ju mindre fascinerande och bra blir filmen. Jag är dock med hela vägen till slutet.
Galivan
2014-12-16
Intressant old school-känsla i omgivningarna, i teknik, logotyper och displayer, verkar inspirerat av sent 70-tal skulle jag tro. Storyn underhåller hela vägen. Tekniskt var det lite svagt. Kunde de inte fått till en bättre stjärnhimmel? Helt statisk som en pappskiva. Inte förtjust i Rockwells karaktär, men det är ju han som ska bära upp filmen. Så att han fick vara en underhållande karaktär kan kännas logiskt.