Monsters

För sex år sedan kraschade en rymdsond från NASA i Mexikos öken innehållande partiklar som bevisade att det finns utomjordiskt liv. Men sonden hade också med sig växter som förökade sig och snabbt omvandlade södra USA och norra Mexiko till en ockuperad zon där det är livsfarligt för människan att vistas. I ett postapokalyptiskt Mexiko försöker Andrew eskortera sin chefs dotter Sam till den amerikanska gränsen. I detta infekterade ingenmansland döljer sig monstruösa ting.

Originaltitel Monsters
Regissör Gareth Edwards
Manus Gareth Edwards
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Scoot McNairy, Whitney Able, Mario Zuniga Benavides, Erika Morales Yolanda Chacon

djonipony
2024-02-13
Höjer trean (satt kanske 2012 el något) till en fyra. Mindes att jag gillade stämningen och lågmäldheten och det gör jag denna gång också. Rejält. Musiken fortfarande kanon och fotot stundtals porrigt snyggt! Lite känsla av Lost in Translation och fjolårets Past Lives. Edwards litar på tittarens tålamod, med en hel del tystnad och ingen iver att visa monstren. Scoot's meritlista ändå: Monsters, Argo, True Detective och så minirollen i Fargo S3. Gillar honom som fan, men synd att Hon verkar hamnat i något B-filmsträsk.
Mysharry
2021-06-09
Första gången jag såg den var på en atlantflygning. Jag var sjuk och skittrött, men kunde inte sluta titta. Så jäklar tagen! Elva år senare får jag chansen igen. Kommer den suga tag i mig igen? Ja. Jag är såld. Så långsam, så spännande. Underbart.
karlmats
2019-09-21
En ganska imponerande debut av Edwards ändå, om budgetsiffran på 14k dollar som jag läste stämmer är det ju sjukt bra jobbat. Det är en fin värld han har byggt upp med små medel och effekterna som han verkar ha skapat själv på sin laptop sticker absolut inte ut som nånting negativt. De två huvudpersonerna McNairy och Able gör det ganska bra med tanke på att de verkar ha fått improvisera mycket av dialogen och att alla övriga skådisar verkar ha varit lokala förmågor. Men det blev samtidigt lite segt och utdraget, visst har de viss kemi mellan sig, men det blir också en del dötid och i slutändan vet jag inte om det här är en film jag kommer att komma ihåg. Jag gillar ambitionen, men jag stannar på en ganska stark 2a. Om det hade nånting att göra med beslutet att anställa Edwards till Rogue One så ska den dock ha många guldstjärnor i kanten ändå.
2018-02-14
Funkar se på...
servadac
2017-01-01
Jag vill ha tillbaka mina 90 minuter.
Sebbe87
2016-12-04
Ganska händelelös och småseg film. Uppskattar att man försöker göra en annorlunda sci-fi film om aliens men det händer för lite i det stora hela. Om karaktärerna hade kännts mer intressanta så hade ett högre betyg varit möjligt, men här är huvudpersonerna både klichéfyllda och stereotypa.
Bullen84a
2016-03-11
Lite småseg och väldigt lite aliens. Men ändå bra på något vis.
Halofreak92swe
2015-03-21
Höjer till en 3 efter en omtitt, faktiskt helt ok, spännande och snygg. Mer drama än sci-fi men funkar ändå.
2015-02-07
Lite av allt, men ändå liksom mycket av ingenting. Helt okej om än inget wow. (7/15)
lightship
2014-09-08
Vacker men händelse- och menings- lös.