3.6

Monster

När hennes unge son Minato börjar bete sig konstigt känner hans mamma att det är något fel. Hon upptäcker att en lärare är ansvarig och hon stormar in på skolan och kräver att få veta vad som händer. Filmen är en berättelse som utspelar sig genom en mors, en lärares och ett barns ögon och där sanningen framträder gradvis.

Originaltitel Kaibutsu
Regissör Hirokazu Koreeda
Manus Yuji Sakamoto
Genre Drama, Thriller
Skådespelare Sakura Andô, Eita Nagayama, Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi, Mitsuki Takahata, Shidô Nakamura

BarryHero
2024-02-26
Fina miljöer och skådespelarinsatser i sann Rashomon-anda där man med tiden förstår mer och mer om vad som verkligen pågår. Bra musik och film som inte riktigt förklarar allting vilket öppnar för intressanta diskussioner i efterhand. Skulle även tålas att ses om för bättre förståelse.
djonipony
2024-01-29
2.5/5. Sågs igår 28/1. Ploten lät spännande och det började bra. Har inget emot Rashomon-grejen med olika perspektiv, men då ska ju varje bortplockat lager på löken exponera något som får en att säga "Å fan!", men här kommer inga twists eller särskilt intressanta fakta. Vad är poängen? Massa trådar lämnas hängande. Vad är grejen med grishjärna, "eel keeper" och annat? Detta var 2023 års japanska motsvarighet till 2022 års franska 'Pacifiction'. Man hoppas att den mystiska och intressanta starten ska leda nånvart, men man lämnas frågande.
2024-01-19
Lite trögstartad hinner jag tänka, men snart börjar bitarna falla på plats och när perspektivet breddas förstår man varför så många trådar lämnades lösa i början. Snart utkristalliseras en ordentlig spänning och en stor hunger efter att få veta hur det hela egentligen hänger ihop. Också fantastiskt hur snyggt den håller sig totalt oförutsägbar utan att någonsin irra bort sig. Framåt slutet av andra akten förstod jag att det verkligen var en utomordentligt stark film, och sedan var den sista akten väldigt annorlunda och väldigt fängslande i sin vackra nakenhet. Kor-eda gör det igen får jag bara konstatera. Mannen har en riktig golden touch när det kommer till familjedraman och hans orädsla för det sentimentala gör hans filmer så jäkla gripande och äkta. Ännu en topprulle från den japanska mästaren!
Mihon86
2023-12-07
Usch vilken fantastik film! Oförutsägbar och vackert! Enastående skådisar stora som små och en story som knyter ihop fyra öden... Lämnar en med otillfredsställd hjärtkross och vill ha mer av denna fantasi som barndomen för med sig.
karlmats
2023-11-22
Jag brukar generellt inte gilla filmer som berättar samma historia ur flera olika synvinklar, ofta tycker jag de känns repetitiva utan att skapa så mycket mervärde men Koreeda gör det smart att man får aldrig se riktigt samma scener igen utan det klipps före och efter så att man snarare utvidgar kontexten kring vad man sett tidigare vilket är ett finurligt sätt att leka med publikens förutfattade meningar. Med det sagt tycker jag definitivt bäst om sista delen när bitarna faller på plats och filmens vackra foto kommer ännu mer till sin rätt. Barnskådisarna är riktigt bra också. Det blir ännu en 3a från festivalen men den här sitter nog kvar lite längre än de flesta andra festivalfilmer det här året.