2.7

Monopol

Om den glamorösa teve-världen, maktkamp, monopol och den lilla människans strävan att slippa vara med i idiotiska Dolda kameran-program.

Originaltitel Monopol
Regissör Claes Eriksson
Manus Claes Eriksson
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Knut Agnred, Kerstin Granlund, Peter Rangmar, Anders Eriksson, Per Fritzell, Jan Rippe, Monica Dominique, Dan Ekborg, Claes Eriksson, Mats Bergman, Olle Sarri, Olof Thunberg, Lisa Alvgrim, Jörgen Mörnbäck, Jan Nygren, Mona Jansson

2022-10-02
Gissningsvis eldad av samma Ny Demokrati-framgång under valet '91 som gav upphov till revyn Grisen i säcken så tar Claes Eriksson en hård sving mot underhållningsfolk som ger sig in i politiken, och kryddar rejält med den nya tidens TV-kultur. En rätt mörk satir faktiskt, då den gränsar till det obehagliga emellanåt, framför allt idag med facit i hand, när man bevittnat Trumps och framför allt Berlusconis triumfer. Det är således synd av Galenskaparna ändå aldrig riktigt får sina filmer att bli sådär riktigt suveräna. Det har nog att göra med att de trots allt är revymänniskor i grunden och att balansen mellan slapstick, samma skådespelare i flera roller och sång- och dansnummer ändå gör sig snyggast på en scen med en levande publik. Det blir helt enkelt lite stelare i filmformat, även ifall det också är roligt att svensk film kan vara såhär showig. Musikaler har vi ju aldrig gjort så mycket av inom svensk film, och inte politiska satirer heller. Det är därför kul att återupptäcka en sådan här skarp liten pärla som knappt någon ens kommer ihåg att den fanns, och så svensk film sjunga, dansa, skämta och komma med välriktade samhällskommentarer. Ingen stor film i sig, men verkligen värld sin tid för vad den vill säga. Och så förstås den fantastiska finalen med guldfisken, och det ångestladdade dansbandsnumret som följer efter att lufthuset rämnat. Aldrig har nog Bingolotto-epoken i Sveriges historia skildrats så knivskarpt, inte ens Fucking Åmåls ikoniska "det är roligt att se när de vinner" kan matcha denna ångest.
Dele
2019-09-15
Bitsk, intelligent, och väldigt träffsäker satir och samhällskommentar. Den träffade väl en stor del av (den möjliga) publiken också, därav en modesta framgången. Fylld av pärlor som t.ex. "Du Sköna Nya Värld" och "Livets Lotteri". Komik av hög klass och deras bästa långfilm.
päronanton
2018-02-03
Sådär tycker jag om denna rulle. Jag tycker Galenskaparna & After shave är allra bäst när det uppträder på scenen. Men det är ändå en tänkvärd film.
2018-01-17
Helt ok...
2016-07-23
En väldigt ojämn film! Visst har den sina stunder men som helhet känns den bara krystad!
mumiemonstret
2015-10-11
Några citat från ett reportage om Facebook i DN Lördag, 10 oktober: "...att Facebooks huvudsakliga mål med news feed alltid är att användarna är nöjda." "Om man gör en analog jämförelse vore det som att ett och samma företag kontrollerade alla tidningskiosker, alla distributionsföretag och alla tv-kanaler i samma land." "När jag frågade [Indiens premiärminister] om detta så berättade han att han vill ha en kanal för att kunna kommunicera direkt med sina medborgare. Han vill inte behöva gå via någon annan, som kan snurra till hans meddelande." Den här 20 år gamla filmen poppar läskigt ofta upp i medvetandet när jag läser om dagens mediebransch.
2014-12-01
Som vanligt när det gäller Galenskaparna & After Shave så varvas det mellan fantastiskt träffsäkra scener med inte så fullt träffsäkra. Här är det väl extra tydligt då denna film är av de svagaste gänget har presterat. Det finns dock några härliga shownummer som lyfter det hela. 2+
BrutusBeefcake
2012-12-15
Jag har också blivit blåst av Trygg Hansa...
AmyTatti
2012-11-03
Detaljerna är bäst. Vissa scener citerar jag ofta! "Glenn ta över, jag måste koppla av!"
Xenox
2012-07-23
Rätt så rolig film av Galenskaparna After Shave.