1.8

Monkey Up

En talande apa får hjälp av två barn för att tas på allvar som skådespelare.

Originaltitel Monkey Up
Regissör Robert Vince
Manus Kirsten Hansen, Anna McRoberts, Mary Pocrnic, Robert Vince
Genre Komedi, 2010-tal, Familjefilm
Skådespelare Skylar Astin (röst), Jonathan Mangum, Erin Allin O'Reilly, Caleb Burgess, Kayden Magnuson, David Milchard, John Ratzenberger, Danny Woodburn, Yasmeene Ball, Chris Coppola, Atticus Shaffer (röst), Skyler Gisondo (röst), Betsy Stover (röst)

paninaro
2018-01-02
Det är svårt att inte se Monkey Up! som något annat än både comeback och återgång till rötterna för allas vår demondjurfilmsregissör Robert Vince. Det är en svinig apa i huvudrollen, logik existerar i princip inte (det verkar som att människor förstår djurs språk bara när det för handlingen framåt?) men framför allt är det kopiösa mängder dumheter. Farsan är helt klart en av de mer lyckade figurerna Vince värkt fram inom det senare området. Trean är given.
2017-12-30
Går Robert Vince meta här? Efter alla år han har jobbat med diviga djurskådespelare så gör han till slut en film baserat på sina erfarenheter? Bra härlig var den i vilket fall som helst. Huvudanledningen till det är givetvis den sviniga apan i huvudrollen. Inte nog med att hans självgoda attityd (till viss del motiverad kanske, han verkar trots allt vara skitbra på att såväl skriva manus som att ge skådespelar- och gymnastiklektioner) är väldigt underhållande, han bjuder också på en riktig höjdarscen där han kraschar en välgörenhetsgala. Även hans apfamilj är minnesvärda. Men som i alla Vinces bästa verk så ligger det en aura av allmän galenskap över hela filmen, kanske bästa illustrerad av den totalt retarderade farsan. Efter en lite trött period i VInces karriär, så är det kul att se att han fortfarande kan gå in och visa var djurfilms-skåpet ska stå
karlmats
2017-12-26
Så härligt att äntligen vara tillbaka i djurfilmsträsket och vad skulle kunna vara bättre än en comeback signerat mästaren själv, Robert Vince? Apfilmer är verkligen hans forté och här har vi ännu en svinande apa i form av Monty som inte bara är jävligt ful, han är också hög på sig själv och verkar inte ha några spärrar. Vince tonar ner sina kristna moralkakor och visar upp en tämligen dysfunktionell familj där morsan får skulden för allt trots att hon verkar vara en framgångsrik affärskvinna medan maken är en halvsömnig dumfan som inte ens fattar att det är en apa som skrivit hans manus medan han kvartat in framför skrivmaskinen, till synes varje dag under en längre period. Vi får en hel del skratt och en riktig svinscen när en välgörenhetsgala kraschas, vad mer kan man begära? 3an är inte jättesvår att sätta, men det är en bit upp till toppnamnen i genren. Tummen upp till Vince ännu en gång!
KalleB
2017-12-25