2.9

Mommie Dearest

Filmatisering av Christina Crawfords skandalbiografi om sin uppväxt som adoptivdotter till filmlegenden Joan Crawford.

Originaltitel Mommie Dearest
Regissör Frank Perry
Manus Tracy Hotchner, Robert Getchell, Frank Yablans, Christina Crawford, Frank Perry
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Faye Dunaway, Howard Da Silva, Xander Berkeley, Diana Scarwid, Steve Forrest, Mara Hobel, Rutanya Alda, Harry Goz, Jocelyn Brando, Priscilla Pointer

DrJW
2015-11-30
Film mässigt så var den här ok, men den här var så obekväm och rätt obehagligt att de är knappast underhållande! Men vill man se en skrämmande skräckfilm, öh jag menar biografisk film, så se den här! Joan Crawford må ha gjort en del klassiska filmer som t.ex. Whatever Happened To Baby Jane? men som privat person var hon verkligen hemsk, och en person med sån här psykisk problem bör inte adoptera ett barn! Faye Dunaway gjorde ett bra jobb som Crawford, även om hon var over the top för de mesta. Men hon var inte så over the top att hon förtjänade en Razzie-nominering, så dåligt var de inte, snarare komisk men ändå creepy. Och vad som är 100% procent sant vet man ju inte, men den här var ingen underhållning. Baserad på en bok av adoptiv dottern Christina Crawford.
Starlette
2011-12-20
VÄLDIGT välspelad och intressant den här filmen, Faye är otrolig. Men tyvärr i slutet sackar den efter en aning. Men absolut en 3:a!
StureStenhög
2009-12-27
Det här hade ju kunnat vara intressant om det inte hade varit så dåligt. Filmen blir tyvärr bara en uppvisning av Joan Crawfords galenskap skildrad av en överspelande Faye Dunaway. Det är väl därför den har blivit en kultklassiker bland folk som gillar dålig film, men jag tyckte nog mest bara att det blev tröttsamt. Jag gillar ju ändå den gamla hollywood-eran som bakgrundsmiljö och hade man försökt utveckla karaktärerna lite mer och bytt ut hela skådespelarensemblen så hade det ju kunnat bli bra. Nu är det några enstaka scener som är kul, men sett över två timmar blir det ganska segt
2009-08-31
Som biografi bör den tas med en nypa salt, men självfallet kommer folk (som tror sig veta något) att tjafsa om huruvida den är sanningsenlig eller inte. Oavsett vilket så är det en grymt intressant historia, men dessvärre är skådespelet mer än lovligt knackigt (inte minst av Diana Scarwid och Mara Hobel). Allt som allt en klart sevärd film, proppad med odödliga oneliners ("Tina! Bring me the axe!"). (8/15)
jonbo
2008-09-24
Inte min typ.
Netza
2008-08-11
Divine Amore: det är inget konstigt att en person som den mamman beter sig annorlunda mot sina andra barn/vänner. Så om de upplevt Crawford på ett helt annat sätt är inget konstigt. Men det gör inte Christinas story mindre sann.
pufred
2007-02-13
Faye Dunaway är verkligen bra som Joan. Enligt gammalt hollywoodöverspelande manér.Filmen är bra som skildrar alla hemskheter men den känns väldigt ensidig och inte helt sanningsenlig. (t.ex har jag hört att Joan utelämnade Christina ur testamentet pga av boken och inte tvärtom). Den var för övrigt den första film som kammade hem alla Razzieawards. Som fiction och skräckfilm är den bra, som biografi inte. den räknas tydligen som en kultklassiker i bl.a dragkretsar.
Neva
2006-10-30
Det är Faye Dunaway som gör hela filmen.
Seger
2006-08-13
Faye Dunaway är fenomenal och spelar skiten ur alla andra. Dock är filmen i sin helhet något utslätad.
DivineAmore
2006-07-27
skitfilm och skitbok, och enlig Crawford's andra barn och vänner så är det här INTE som Crawford var. filmen är pinsam och den förstörde Dunaway's karriär. LONG LIVE JOAN CRAWFORD