3.2

Moby Dick

Valfångarkaptenen Ahab är besatt av att hämnas på den vita kaskelotvalen Moby Dick som tidigare har lemlästat honom. Baserad på Herman Melvilles roman.

Originaltitel Moby Dick
Regissör John Huston
Manus Ray Bradbury, John Huston, Norman Corwin
Genre Äventyr, Drama, 50-tal
Skådespelare Gregory Peck, Richard Basehart, Leo Genn, James Robertson Justice, Harry Andrews, Bernard Miles, Noel Purcell, Edric Connor, Mervyn Johns, Joseph Tomelty, Orson Welles

DiMMUBoRGiR
2020-04-10
Komplett fantastisk i sin melankoli och gammeldags misär.
gjoob
2016-09-03
Varken djupsinnig eller särskilt underhållande trots att den försöker vara bådadera. Seg film.
floyd2
2016-04-20
Gregory Peck når tyvärr inte upp till bokens Ahab. Är för ung och alldeles för melankolisk. Skulle velat se en vithårig, benig och besatt kapten... Av någon anledning kommer jag att tänka på Bogart i Myteriet på Caine... vilken skillnad det hade varit.

2015-06-11
Godkänd gammal klassiker. Den är absolut inte dålig, men egentligen varken speciellt givande eller alltför underhållande. 4/10
Sznax
2014-11-06
Bra effekter och fin tidsanda samt mycket spänning. Peck är lite ojämn och filmen lyfter aldrig så mycket som den kunnat. Betyg 5.9
goeran
2013-01-22
John Hustons filmatisering av Moby Dick från 1956 är ett roande matinéäventyr men man kan väl inte säga att filmen direkt fångar de mera existentiella frågorna i Herman Melvilles berömda roman.
Redwood
2011-09-26
I alla bemärkelser en saltstänkt film. Arrrr!
KillerPutte
2010-08-10
(rek.3) Man blir imponerad av att denna är gjord 1956, då effekterna och inramningen känns tidlös, grymt imponerande. Kapten Ahab (Gregory Peck) är fullkomligt briljant utförd och man myser i tv-soffan medan tuffa kommentarer vräks ut tillsammans med skitiga sjömanskläder och saltvattenstänk. Valfångare det skulle man bli.
martineden
2010-08-09
Riktigt bra matinéfilm. Måste säga att Peck faktiskt är bra i rollen som Ahab, dock på tok för ung. Hade gärna sett Orson Welles i rollen som den hämndlystne kaptenen. Mycket bra dock!!
Astrojacob
2010-07-22
Trots lite B-känsla ibland o kanske mycket gudfruktig moral var det ändå en märkligt häftig känsla. Mustiga råskinn till sjömän som kämpar mot både natur o monster till sjöss. Gammaldags romantik med äventyr som gav mig en skön, sentimental känsla. Fyra för de fascinerande scenerna o den råbarkade verkligheten. Kändes nästan verkligt ibland. Troligen tack vare John Huston. Bättre än jag trodde.