3.7

Mitt liv som Zucchini

Zucchini heter egentligen Ikaros, men hans mamma har alltid kallat honom Zucchini. När hon dör är smeknamnet hon gett honom det enda han har kvar av henne. Han är säker på att han är ensam i världen ? tills han lär känna sina nya vänner på barnhemmet. Simon, Ahmed, Jujube, Alice och Béatrice har alla sina berättelser och de är lika hjärtskärande som ömsinta. Och så är det en flicka, Camille? När man är 10 år finns det så mycket att upptäcka ? som hur det är att ha kompisar, bli kär och vem vet, kanske till och med vara lycklig.

Originaltitel Ma vie de Courgette
Alternativ titel My Life as a Zucchini, My Life as a Courgette
Regissör Claude Barras
Manus Claude Barras, Morgan Navarro, Céline Sciamma, Germano Zullo
Genre Familjefilm, 2010-tal, Animerad
Skådespelare Gaspard Schlatter (röst), Sixtine Murat (röst), Paulin Jaccoud (röst), Michel Vuillermoz (röst), Raul Ribera (röst), Estelle Hennard (röst), Elliot Sanchez (röst), Lou Wick (röst), Brigitte Rosset (röst), Monica Budde (röst)

Dele
2023-04-03
En varm och fin film att bli glad av.
Greystalker
2018-08-11
Wow, påminner om Laikas animationsstil med leranimerad stopmotion med lite annorlunda utseende. Mycket väl berättad historia om viktiga och svåra ämnen. Krävs att man sitter med för att förklara mycket för barn men väldigt värd tiden
foppa99
2018-01-05
Jättefin. Sorg o värme
fridenpaden
2017-12-21
Fin historia. Vet inte om jag kommer att komma ihåg så mycket däremot.
jlam
2017-07-30
Hjärtevärmande enligt vissa, platt enligt andra. Mig t ex. Jämntjock historia som verkligen lyckas med att inte sticka ut (men jaja, jag tillhör väl inte målgruppen)
Spidde
2017-07-02
Överraskande stark barnfilm som verkligen imponerade på mig. Vet inte riktigt vad små barn tycker om den (kanske lite för otäck på flera plan, jag hade nog blivit både rädd och ledsen av att se den som liten) men som vuxen tycker jag att den är befriande öppen och modig. Filmen tar upp många svåra frågor. Att animationen och soundtracket är coolt är förstås ett stort plus. För lite äldre barn (kanske 9-10 år och uppåt?), deras föräldrar eller vem som helst är det här en klart sevärd film.
StansGoasteMos
2016-11-22
Finaste stop motion långfilmen jag sett på många år, och jag ser dom flesta. Det vore en dröm att jobba med animationsregissören Kim Keukeleire!
stgurgel
2016-10-31
Otroligt fin, öppen och ärlig film, härligt att sånt här görs för barn ibland
peterclash
2016-10-21
Otroligt fin och bra. Skönt att slippa stereotypt elaka barnhemsföreståndare, och skönt med komplexa och utvecklande karaktärer (inkl bikaraktärer). Sjukt snyggt gjord dessutom, och bra musik.