3.2

Mitt

En filmskapare har fått chansen att följa Mitt Romney under två valkampanjer. Dokumentären följer inte bara Romney utan även hans familj. Tillsammans går de igenom allt vad det innebär att ställa upp i ett presidentval.

Originaltitel Mitt
Regissör Greg Whiteley
Manus Greg Whiteley
Genre Dokumentär, 2010-tal

mammene
2021-01-17
Visste egentligen inte så mycket om Mitt Romney, men är väldigt nyfiken av mig. Amerikansk politik är krångligt men samtidigt mycket intressant. Här visas det upp en sympatisk sida av en kandidat, då också en mänsklig sida och hur mycket kraft det kan ta att resa runt och göra reklam av sig själv. Familjens stöd och deras diskussioner kändes väldigt naturligt och äkta. Kanske gick USA miste av något här, vem vet. Utifrån såg han ut som en trevlig kille, en kille som plockar upp skräp efter andra, säger inte det något viktigt. När allt var över, tomheten efteråt kunde man känna genom rutan.
2015-06-06
En dokumentär som lyckas förändra min syn på Mitt Romney och största anledningen till detta är väl att vi får ta del av mer av Mitt Romney personen än politikern Mitt Romney. Som politiker är han inte det minsta sympatisk med sina åsikter men som person är han lätt att tycka om som en lite töntig pappa. Dokumentären är välgjord men som tidigare nämnts hade jag velat haft mer om den republikanska maktkampen innan han vann chansen att försöka rubba Barack Obama 2012. Nu skulle man velat se en dokumentär om Barack Obama under samma period. 3+
Jämte
2015-04-22
Bra dokumentär men hade gärna kunnat varit längre. Framförallt hade jag velat få se mer från primärvalskampanjen 2012 som var ganska utdragen med flera starka republikanska kandidater.
StureStenhög
2014-07-17
Jag måste säga att jag fick en lite annorlunda syn på Mitt Romney efter att ha sett den här, och det är väl precis vad en sån här film är till för. Filmen handlar ju dock om människan Mitt snarare än politikern Mitt, och på det planet framstod han som ganska sympatisk här, även om hans mormon-tillvaro fortfarande känns ganska suspekt. Jag kände helt klart mer sympati för honom när jag såg honom förlora valet i den här filmen, än vad jag gjorde när han faktiskt förlorade valet när det begav sig. Men det är också filmens vinkel ska ju sägas, så det här är inte nödvändigtvis den sanna bilden, men det är en pusselbit som jag inte har haft tidigare, och det är värt mycket. Fokus ligger på hur det är att vara mitt inne i det politiska spelet, och det är lätt att sätta sig in i den frustration som Mitt och andra med honom måste känna när media och meningsmotståndare vill hamra in en fyrkantig bild av dig som person. Filmen lyckas dessutom skildra tomheten efter valförlusten på ett talande sätt. Jag anar därför att filmskaparna ändå var ganska glada över att Mitt förlorade valet, för nog är förloraren intressantare?
Sopranos
2014-06-09
Bra!
Bumsi
2014-04-26
Ganska meningslös dokumentär egentligen, det höga betyget får den för att den på nära håll lyckas skildra en offentlig persons innersta och mest privata på ett sätt som känns naturligt. Dessutom gör den tydliga tidslinjen det enkelt att följa
2014-03-31
Ganska meningslös och ointressant dokumentär även om den känns välgjord. Jag bryr mig inte och Mitt är precis så tråkigt trevlig som jag hade trott.
Nihilus
2014-03-15
En film som är tänkt att vi ska få lära känna den riktiga Mitt vilket vi också får göra. Denna Mitt är en man vi borde ha tyckt om mer än vi gjorde. Filmen ger samtidigt bilden av en djupt störd familj som lever i tron om att Gud någonstans ligger bakom olika skeenden i livet och att hans allsmäktige ande vilar över dem. Mycket obehagligt.
Grane
2014-03-01
Fin skildring av en man som verkar vara vettigare än bilden av honom. Svårt att gripa tag i mig trots två gruvliga nederlag som förmodligen hade fått andra människor att gå under.
annihilat0r
2014-02-13
"Mitt" är en förvånansvärt närgången skildring av presidentkandidat Mitt Romneys två valkampanjer. Det är nästan bisarrt hur intimt regissör Greg Whiteley har lyckats skildra Romneys innersta krets, som till störst del består av hans religiösa familj. Den mediala bilden av Mitt Romney nyanseras väldeliga under filmen, då han hela tiden är sitt autentiska själv – utan någon som helst mask. Han är närmare beskrivet obekymrat opåverkad inför kamerans närvaro. Kameran kvittar nämligen Mitt – då hans fokus helt och hållet vilar på sin familj. Skalar man bort Romneys alla värderingar, och bara ser till kärnan inuti, så återstår en förvånansvärt varm själ. I och med valkampanjernas utfall, och familjens ständiga ömmande för deras sökande stamfader, adderar verkligheten ett poetisk tonfall när bruset till slut tystnar. Ett gripande tonfall som fastnar – en intensiv tystnad som verkställer faktumet att själen Mitt Romney aldrig någonsin kommer att glömmas.