3.2

Miss Violence

På Angelikis 11-årsdag hoppar hon plötsligt ut från balkongen och landar på asfalten, med ett leende på läpparna. Flickans mor och morfar kallas direkt till utredningen hos polisen för att ta reda på orsaken till flickans självmord, men familjen hävdar bestämt att det var en olycka. Inte ett självmord.

Originaltitel Miss Violence
Regissör Alexandros Avranas
Manus Alexandros Avranas, Kostas Peroulis
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Themis Panou, Reni Pittaki, Eleni Roussinou, Sissy Toumasi, Rafika Chawishe, Christos Loulis, Chloe Bolota, Maria Skoula, Kostas Antalopoulos, Rafika Chawishe, Kalliopi Zontanou, Constantinos Athanasiades

Skapad 2019-11-04 av Spjälberg
Jag ska erkänna, jag har aldrig sett en grekisk film, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Visst har jag sett filmer som utspelar sig i Grekland, Mamma Mia, Mitt stora feta grekiska bröllop, den t...   Läs mer »

GroundhogDave
2019-02-14
Otäckt välgjord.
AndersAxelsso
2018-04-08
Orkar inte med sånt här bara...
Astrojacob
2015-05-22
Fy fan va bra. Obehaglig i världsklass, klockren Femma.
haajen
2015-03-22
Snuddar vid 1an för min del men den är så pass tekniskt välgjord att det är svårt att sätta ett så lågt betyg. Iaf så är det en vedervärdig film som mest tycks vilja få åskådaren att må dåligt, vilket den lyckas med. Problemet är bara att sättet den gör det på är otroligt cyniskt och manipulativt. Filmen tycks inte ha ngt den vill säga bakom sin chockerande yta. Läste nånstans att den kan ses som en allegori över det politiska läget i Grekland men för mig är det bara en platt art house film med Haneke pretentioner.
blackcassette
2015-02-24
Triggervarning för alla som tänkt kolla. Den obehagligaste filmen jag sett sedan Lilja 4-ever.
foppa99
2015-01-14
E förtjust i film som känns fysiskt : illamående /äckel. Ja slutscenen är grym. Stark 3a
elzplz
2015-01-06
just likt mig att börja dagen med en sån här film??? mår nu fysiskt illa. men alltså, såå bra. slutscenen, älskade den!
myslas
2014-09-09
Inte direkt något att se om man är på gott humör. Det är en intressant historia men manuset kunde varit bättre. Det går lite väl långsamt större delen av filmen för att sedan försöka chockera så mycket som möjligt på sluttampen. Känns lite som Pasolini light.
Kajanus
2014-09-09
En manipulativ psykologisk studie som saknar drivkraft och som agerar därefter. Ett intressant upplägg om en ung flickas självmord utvecklar sig till ett djupdyk in i en dysfunktionell familj utan personlighet. Chockerande, fascinerande och obönhörligt intetsägande.
Tatty
2014-09-03
Filmen borde få en 2a men det lutar starkt mot en 3a. Filmen får mig att tänka en massa tankar om vad de är för en familj, vad som händer, och vad som kommer att hända. Hade mina misstankar om en massa om vad som skulle hända. Det var lagom starkt att titta på filmen för man hade massa tankar och känslor. Lite obehagligt ändå. Slutet var bra skum men man kände sig lättad liksom - i alla fall jag!!