Miraklet vid St. Anna

Filmen utspelar sig i Italien 1944 under slutfasen av andra världskriget. Fyra svarta amerikanska soldater blir separerade från sin pluton, mitt i fiendeland, när en av dem riskerar livet för att rädda en italiensk pojke.

Originaltitel Miracle at St. Anna
Alternativ titel Miracolo a Sant'Anna
Regissör Spike Lee
Manus James McBride
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare John Turturro, Derek Luke, Michael Ealy, Laz Alonso, Valentina Cervi, Joseph Gordon-Levitt, John Leguizamo, Pierfrancesco Favino, Kerry Washington, Robert John Burke, Omar Benson Miller, Matteo Sciabordi, Alexandra Maria Lara, D B Sweeney

TimBuckley
2011-07-12
(rek 3a) Krävs inte direkt ett granskande förstoringsglas för att känna eller se att denna filmen står ut ur den tjocka mittfåran av gjorda filmer av de som jag sett i mitt liv. För inte ju verkligen inte ofta jag stött på en film som lyckas skildra krigsrealism samtidigt som den känns som en sagoberättelse, med både värme, vidrighet och intresse. Stort plus i kanten också för att tyskarna pratar tyska, italienarna italienska, och amerikanarna engelska. Men med positiv flagg upphissad emot sin blå storebror så bör väl även påpekas att inledningen och avslutningen som sammanlagt utgör cirka 20-25 minuter av filmens speltid är ganska så blekt utförd, och kanske framförallt helt och hållet onödig. Hela filmen borde alltså istället ha beskurit sig till att vara 135 minuter lång och helt och hållet utspelat sig under 1944 i Italien enligt min mening. Men allt som allt en självklar 4a från känslan, men att inte den älskvärde "Chokladjätten" fick ökad spelyta i filmen är allt ett litet minus :)
origC-J
2011-07-11
Står ut i floran av halvkassa filmer om andra världskriget, men når inte riktigt ända fram. Lee är en begåvad regissör, men här hade han behövt gallra lite bland allt han vill få med. Det mest intressanta är ju den etablerade rasismen i amerikanska armén och samhället, men det temat drunknar lite bland alla de andra. Sen hjälper det ju inte heller att filmen faktiskt har sin beskärda del krigsfilmsklyschor,
Ghostface
2011-07-08
Väldigt originell historia som det mesta man kan förvänta sig av Spike Lee. Den aningen religiösa kontexten är aningen störande men då detta är en sådan annorlunda och välgjord andra världskrigsskildring så sväljer jag detta.
Astrojacob
2011-06-16
Kanske aningen lång o utdragen i början men manuset absolut kanon o sista timman höjer den till en bra Fyra. Ovanlig aspekt av WWII i Italien med svarta, fascister, tyskar och en nutida händelse. Gåtans upplösning väl värd att vänta på.
booby
2011-06-12
Fin, känslosamt men lite spretigt. Allt faller inte riktigt på plats.
BronzeBuckaroo
2010-10-16
Jag tycker den var jättebra i alla fall.
dlundh
2010-06-04
De sista tre timmarna är sega...
Gyllenbock
2010-05-20
En del riktigt bra och gripande scener men i det stora tycker jag inte att filmen riktigt håller, blir segt, filmen är för lång.

2010-05-08
"Varför såg jag klart den?" har jag frågat mig många gånger. En urusel krisgberättelse som inte fångar publiken för fem öre. Kunde vart bra, men så blev det inte.
FilmGuden
2010-05-04
Känns som den har väldigt mycket potential, men ojämn med några transportsträckor. Har några smått lysande scener, men Soundtracket är fantasilöst. Naturligtvis fint av Spike Lee att lyfta fram de svartas insatts under kriget. Men oavsett hur illa de blev behandlade i verkligheten, så känndes den något enkel i sin bild av olika folkgrupper.