2.9

Min japanska vän

Svart komedi om Amélie, en ung fransyska som återvänder till Japan där hon föddes. I Japan möts hon av det mystiska och absurda regelverket i den japanska affärsvärlden. Hon möts av en sluten värld av regler som lyckas degradera henne från översättare till toalettstäderska. Hon prövas till galenskapens gränser tills hon av en slump finner en egen väg till frihet.

Originaltitel Stupeur et tremblements
Alternativ titel Fear and Trembling
Regissör Alain Corneau
Manus Alain Corneau
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Sylvie Testud, Kaori Tsuji, Tarô Suwa, Bison Katayama, Yasunari Kondo, Sokyu Fujita, Gen Shimaoka, Heileigh Gomes, Eri Sakai
Filmnummer 20766

sirkurt
2013-03-03
Egentligen kanske en självklar 4:a. Sylvie Testud är fantastisk och filmen har många vackra och speciella scener samtidigt som den ibland är ganska rolig. Däremot tycker jag att filmen går på tomgång ibland och hade kanske varit bättre om den varit lite kortare eftersom jag fick lite syrebrist av den ständiga kontorsmiljön men absolut en sevärd film. 3+.
answai
2012-01-20
En ganska underhållande film. Att det handlar om kulturkrock (som många här skriver) är ju rent trams, snarare kan filmens karaktäriseras som en Kafkakomedi. Det bisarra understryks och förstärks av att inte allt förändras (hos t.ex. Lynch finns inga enskilda "konstigheter" eftersom allt är förändrat). Japan bör således inte tolkas bokstavligt (jämför med användningen av Paris i Ni neibian jidian). Detta framgår tydligt i kommentarerna kring cheferna, hur en god gud styr med/genom två djävlar. Det är en komedi, men med visst djup.
krakowlisa
2010-12-05
Amélie är inte fransyska, hon är från Belgien!!
mindcooler
2010-07-21
Småudda.
Albion
2009-08-17
En undantagslös drift med japanska hierarkiseder. Lite småkul att följa men det blir lite enahanda i längden. Överraskande att höra cembalotoner från Bachs Goldbergsvariationer som filmmusik i denna film. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
MilkMonkey
2009-06-11
kanske den sämsta kulturkrocksfilm jag sett, och det vill inte säga lite . . i princip alla japaner uppför sig som fransmän. (lite imponerande regi faktiskt, med tanke på att skådisarna är japaner.) en film om hur man som västerlänning blir fintad av japanska regler skulle vara grymt, men detta är inte det, det är en film om fransmän som blir fintade av franska fasoner (med lite undantag för bl a att de anställda har mer respekt för företagets hierarkier än i väst). Tillsvidare: kolla hellre Hjälp! jag är med i en japansk game show
spunk_rat
2009-04-24
Både udda o lite småkul utan att egentligen handla om nåt speciellt. En liten känga kanske riktad mot förlegade japanska seder.. Fresh!
uCj
2008-08-18
En ganska rolig och udda film, vad mer kan man begära egentligen. Gillar att den trots allt i överlag är lågmäld, ironisk. Har något både för de som bara vill se en rolig film, liksom för de otaliga förståsigpåare. Inte dålig bedrift.
HerrArne
2008-01-15
Avgjort intressant och Sylvie Testud är perfekt i sin roll.
mingping
2007-07-30
Rätt konstig och egensinnig, men väldigt intressant att se.