Midnight Special

En far och hans son ger sig ut på rymmen efter att pappan upptäckt att sonen besitter speciella krafter.

Originaltitel Midnight Special
Regissör Jeff Nichols
Manus Jeff Nichols
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Sam Shepard, Kirsten Dunst, Michael Shannon, David Jensen, Joel Edgerton, Sean Bridgers, Lucy Faust, Paul Sparks, Sharon Landry, Bill Camp, Scott Haze, Adam Driver, Dana Gourrier, Sharon Garrison, Allison King, Jaeden Martell

Andreas_
2022-11-05
Bra låg budget sci-fi film av Jeff Nichols som bara älskar att göra sina lågbudget filmer, denna övertalade dock WB om att få producera fast regissören ville ändå hålla den i lågbudget standard, vilket WB gick med på, jag vet inte om det är till det bättre eller sämre när det gäller en sci-fi film men resultatet blev helt okej ändå, kanske mest tack vare fantastiska skådisar och inte själva manuset, för det är en hel del "plot holes" i manuset faktiskt, men bortser man från dom så har man en slags lågbudget ET film som kanske vill ta sig själv på för stort allvar, hade nog kunnat vara och bli bättre med högre budget och bättre manus men man får ändå respektera regissörens vision och han fångar den Amerikanska landsbygden på ett fint sätt, så snyggt filmat är det åtminstone. Sen har vi då ganska stora namn i rollistan, som Joel Edgerton, Michael Shannon och Kirsten Dunst i ledande roller och dom är alltid bra, sen har vi i bi-roller Sam Shepard och Adam Driver t.ex som även dom är bra men tyvärr är Adam Drivers karaktär mindre bra skriven, filmen i sig är som en enda stor biljakt över landet där en lite pojke har speciella krafter och ska föras till en speciell plats vid en speciell tidpunkt, Michael Shannon spelar pappan, Kirsten Dunst mamman och Joel Edgerton spelar medhjälpare, jag tycker filmen har en ganska bra spänning och förväntan för vad som komma skall men tyvärr tycker jag inte att slutet riktigt levererar som jag hoppats på, därför stannar betyget på en stabil 3:a, gillar man sci-fi filmer med mer dramatiska inslag och kan bortse från ganska stora och mycket "plot holes" så kan jag tänka mig att man kommer gilla denna film, helt okej som sagt.
Robkiller
2022-10-26
Som koncept var det väl lite intressant, men genomförandet ett sömnpiller.
hsimpson
2021-10-12
Från någon som inte är alltför bevandrad i (och inte brukar gilla) sci fi-genren var detta en alldeles lysande film, och en fin metafor över föräldraskap. Nichols växer mer och mer i mina ögon.
2020-04-15
Dramaturgi i all ära, men storyn kräver ändå en händelseutveckling. Vi kastas in med tusen frågor och lämnar efter nästan två timmar med mer frågor. Vägen dit är snygg och visst glimmar det till ibland, men i stort var Midnight Special bortkastat potential och slöseri på bra skådisar.
Hengman
2019-06-17
Obegripligt höga betyg på denna kalkon. Efter att ha sett film i 30 år brukar jag lyckas undvika det värsta skräpet, men ibland råkar en och annan slinka igenom ändå - och detta var den värsta i år. Stämningen i de inledande scenerna är lovande, men följs sedan av skådespelare som är mindre karismatiska än skyltdockor, oförståelig händelseutveckling och framför allt - specialeffekter som jag hade kunnat göra bättre på min mobiltelefon (Doro, knapptelefon). Pinsamt!
Rele
2019-02-08
En seg thriller. Jag tyckte inte om den och därför ger jag en tvåa.
lucius
2018-03-31
Ett relativt bra betyg för att den håller intresset uppe tills dess att alla märkliga trådar som vävts leder till ett riktigt krystat slut.
Anxie
2018-01-20
Jag brukar inte ha något emot långsamma filmer, men den här blev för mycket. Full av konstpauser där jag inte tycker det behövs. Visst, det är rätt vackert. Men jag saknar handling, eller snarare begriplighet i handlingen. Det känns som att filmen tar sig själv på alldeles för stort allvar. Den lyckas heller inte beröra mig, och jag är väldigt lättrörd.
Manko
2017-09-19
En bra film som nästan helt hänger på ton. Det hade så väldigt lätt kunnat bli en glassig action eller emo thriller, men den kommer snyggt undan med sina fantastiska inslag på grund av en solid ton av realism. Det är inget gravallvar direkt, men den känns jordad, vilket leder till ett smakfullt resultat.
Almgren
2017-09-16
Intressant mycket tack vare bra dramaturgi. Välspelat och snyggt filmat. En bra film.