3.7

Midnight Express

Historien om Billy Hayes, en ung och naiv amerikan som försökte smuggla ut 2 kg hasch, och blev dömd till 30 års fängelse. Men det är inte vilket fängelse som helst han hamnar i. Genom tortyr och misshandel övertygas han om att det enda sättet att överleva är att fly... Baserad på verkliga händelser.

Originaltitel Midnight Express
Alternativ titel Expreso de medianoche, O Expresso da Meia-Noite
Regissör Alan Parker
Manus Oliver Stone
Genre Drama, 70-tal, Biografi
Skådespelare Brad Davis, Irene Miracle, Bo Hopkins, Paolo Bonacelli, Paul L Smith, Randy Quaid, Norbert Weisser, John Hurt, Mike Kellin, Franco Diogene, Michael Ensign, Gigi Ballista, Kevork Malikyan, Peter Jeffrey, Joe Zammit Cordina, Yashar Adem, Raad Rawi, Tony Boyd

Skapad 2019-12-21 av BobbyPeru
Den här historien bygger på amerikanen Billy Hayes egna erfarenheter. Han var en ung kille som åkte fast för haschinnehav under en resa till Turkiet. I början av filmen grips Billy (Brad Davis)...   Läs mer »

Andreas_
2024-01-02
Helt okej gammal klassiker får jag väl kalla det, då många anser detta som en klassisker, första gången jag faktiskt ser filmen trots att jag såg mycket film under 80 talet så har dock aldrig denna kommit min väg och jag har väl inte jagat den heller direkt men hört mycket om den genom åren och varit nyfiken på att se den, nu blev det dock av och det var inget mästerverk som jag förväntat mig och trots att den kom ut för 45 år sedan, så håller den faktiskt än idag och är inte alls kass på något sätt utan helt okej med bra skådespeleri och välskrivet manus av idag den store regissören Oliver Stone, Alan Parker en skicklig regissör bakom kameran som gjort många bra filmer efter denna också, problemet är väl överdriften i filmen som baserad på en verklig händesle och historia, där t.o.m den riktiga Billy Hayes har sagt att denna film inte är som verkligenheten var och att turkarna inte var såna svin som dom framförs att vara i denna film, så mycket är extremt överdrivet och att fängelset inte alls var som i filmen utan mycket mer modernt, men som sagt, det är ju en film och det är klart att det måste överdrivas lite för att få till en obehaglig känsla, annars blir det ju ingen spänning direkt, så denna ska man verkligen se med en nypa salt och väldigt öppet sinne, sen kan jag inte riktigt känna med huvudpersonen skickligt spelad av Brad Davis heller, då det är han själv som sätter sig i skiten genom att göra något så korkat som att smuggla droger, sedan så korkad att han försöker fly när han får chansen att rätta till sitt misstag innan han åker in, vilket är så korkat att man blir mest irriterad, men som sagt, det hade ju inte blivit någon film om han inte hade åkt in heller, sen har vi bra skådespeleri av gamla suveräna skådisar som Bo Hopkins, Randy Quaid och framförallt John Hurt i bi-roller, så med tanke på att filmen kom ut för 45 år sedan som hållt helt okej med tiden och bra skådespeleri men dock ett överdrivet manus baserat på en verklig händelse så blir betyget en stark 3:a och självklart så är detta en omtalad film genom historien som man måste ha sett, så självklart ska man se den men med ett mycket öppet sinne.
Spook
2023-08-18
Riktigt bra film! kul att se en yngre John Hurt.
Zebulonm
2021-08-27
Grymt bra film.
92axha10
2019-11-01
En bra fängelsefilm funkar alltid för mig
andybrando
2018-12-20
Fängslande och våldsamt. Utmärkt film som dock inte är så sanningsenlig som filmmakarna vill få oss att tro.
larsen1976
2018-04-21
Såg denna film för över 20 år sen, och hade glömt bort att jag sett den. Nu åker betyget upp från en 3:a till en 4:a. Mycket bra och spännande film.
olli51
2017-10-27
Alla tiders bra film

2017-08-08
Den här filmen har allt som en bra fängelsefilm ska ha.
RustyFilm
2016-12-07
Med regi Alan Parker brukar det vara bra och det är så även här. Oliver Stone brukar ju även han lyckas. Här står han för manuset som är baserat på en självbiografisk roman av amerikanen Billy Hayes. Handlingen som utspelas i Turkisk fängelsemiljö ger en hel del spänning och uttrycker Hayes hat mot Turkiska myndigheter mycket tydligt
2016-10-23
Klassiker och mästerverk! En av 70-talets bästa filmer, alla kategorier! Brad Davis gör sitt livs roll!