3.9

Metropolis

Året är 2026. Arbetarna lever under jorden i enorma bergsrum och marscheras i raka led till hissar som för dem till fabriken. Härskarna däremot lever i lyx i gigantiska skyskrapor. Världsstaden styrs av storkapitalisten Joh Fredersen som övervakar och dirigerar arbetet på fabriken på en tv-skärm. Hans idealistiske son Freder är förälskad i den helgonliknande arbetarflickan Maria, och det är endast hennes godhet som håller tillbaka ett uppror. Men en galen, ondskefull uppfinnare, Rotwang, skapar en ond kopia av henne, en robot som agiterar för revolt, kaos och förstörelse.
Obs! Olika utgåvor är av högst olika kvalitet. Den restaurerade skiljer sig väsentligt från övriga.

Originaltitel Metropolis
Regissör Fritz Lang
Manus Fritz Lang, Thea von Harbou
Genre Science Fiction, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Alfred Abel, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Erwin Biswanger, Heinrich George

Skapad 2019-12-22 av Vintersomn
Metropolis är en utopisk/dystopisk skildring av en futuristisk stad med samma namn som filmen. Huvudpersonen Freder Fredersen är son till stadens grundare och enväldige härskare Johhan Fredersen. ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av billybob
En klassisk film som inspirerat många moderna alster. Just detta var orsaken till att jag valde att se Metropolis. Och visst stämmer det. Här bjuds vi på en storslagen historia med makalösa (för...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av sethgecko
De tydligaste expressionistiska dragen i Metropolis måste vara de extrema byggnaderna. Överhuvudtaget, den mycket extrema miljön. Antingen väldigt stora byggnader, hela stora grottvalv. Även de ...   Läs mer »

KyLLo
2021-08-22
Som helhet är det ingen märkvärdig stumfilm, utan ganska tam. Däremot innehåller den ett par intressanta sekvenser som räddar trean. Exempelvis översvämningsscenerna. De ser förvisso inte verkliga ut, men fascinerar och sticker ut. Gillar att det är någon som har planerat allt och byggt upp det. Det är man inte så bortskämd med i nyare filmer.
bojaka
2020-12-04
Såg 2.5h-versionen och var helt fast. Underbar film med 1920-tals mått mätt och så nyskapande och gripande. Vad jag än väntade mig av detta, så vida överträffades det. Jag försökte vid ett senare tillfälle se den ca 90 minuter långa nerklippta versionen tonsatt av Giorgio Moroder, men var tvungen att stänga av styggelsen. Snacka om att förstöra ett verk även om det långa originalet bestod av vissa scener vars filmrutor inte var fullständiga... Ett absolut mästerverk är vad det är. Både tekniskt och framtidsdystopiskt!!
hsimpson
2020-07-15
Omtitt, och höjning med ett steg. Den är ju rasande snygg och imponerande, men den är fortfarande lite för lång. Och nu såg jag den längre versionen dessutom, så den blev ju ännu längre, även om den nu förstås även är mer komplett och därmed även bättre.
JohnTron
2019-11-13
Alltså, nu har jag sett 2,5-timmarsversionen och jag måste säga att det är bland det mest imponerande jag har sett. Nu hänger allt ihop och det är en makalös uppvisning av filmisk kvalitet. Och vilket skådespeleri som Brigitte Helm står för.
StureStenhög
2019-02-04
Jag kan väl inte säga att det här är en dålig film, men jag fastnade aldrig riktigt för den. Problemet ligger framför allt i att historien är alldeles för tunn för en film på 153 minuter. Annars är miljöerna riktigt snygga, och det är på många vis ett imponerande och stilbildande spektakel. Intressant också att Lang redan innan Hitler kom till makten behandlar teman kring hur pöbeln kan manipuleras till egen fördel. Slutet är dock högst banalt. Stark tvåa
92axha10
2018-12-18
De här filmerna är mer intressanta ur filmhistorie synpunkt än som underhållning
StaffanE71
2017-12-25
En av de bästa i genren, någonsin. Ett mästerverk! Tysk expressionism äger, redan på 20-talet! Fritz Lang var ett geni. Självklar 5'a.
paninaro
2017-11-16
Efter att ha haft den svårt snygga svart-vit-röda postern inramad på väggen i ett antal år, så såg jag då äntligen själva filmen. På bio med en fantastisk liveorkester visade sig vara ett väl valt tillfälle. Att Metropols är en film som är otroligt stilbildande på många plan var känt innan, upplevelsen att se den var ändå någonting som visade sig överträffa mina förväntningar. Det är en fantastisk värld som Lang bygger upp, med storslagna, ikoniska miljöer med så snygg och suggestiv scenografi. I denna moderna värld skildras teman som i hög grad är aktuella än idag. En fantastisk film och föregångare som lever vidare i många skepnader, exempelvis som tredimensionell audiovisuell gestaltning i Kraftwerks retrofuturistiska värld.
Sebbe87
2016-11-23
En storslagen sci-fi film som lika gärna kunde gjorts idag, så aktuellt är temat i filmen. Fritz Lang har skapat en film som är klart före sin tid där han använder effekter som blivit föregångare till många filmer. Brigitte Helm måste nämnas för sin starka insats.
karlmats
2016-11-10
Vilken upplevelse att få möjligheten att se denna på Bio Rio med liveband, musiken är verkligen helt makalöst stämningsfull, få motsvarigheter av det jag sett hittills. En stumfilm på över två timmar är ju inte det mest lättsmälta men satan vilka miljöer Lang har byggt upp. Budskapet är i högsta grad aktuellt än idag, hur flockbeteende och demagoger kan få folk att tappa sanset och följa sin djuriska insikt. Lang utforskade det här temat i M också, med två fullträffar blir man ju bara än mer sugen på att se fler filmer av karln. Den erotiska dansen har onekligen etsat sig fast på näthinnan, publikens reaktion likaså. Så mycket influens den här filmen har haft på kommande storfilmer kan inte underskattas. Effekterna måste ju vara det bästa för sin tid, helt sjukt att det här kan vara gjort redan 1927. Ska du bara se en stumfilm i livet, se den här. Men se för fan till att vara utvilad och förberedd, gör filmen rättvisa så får du garanterat nåt tillbaka. M var bättre, men jag måste till slut sätta en 4a även här trots att den inte är lika självklar. Det blir precis som i riktiga världen, heja Tyskland!